AMZS MOTOREVIJA, Dunajska 128, SI-1000 Ljubljana | AMZS

Kaj vse vpliva na temperaturo v avtu?

Kaj vse vpliva na temperaturo v avtu?

Avto kot vročinska past


Odprta ali zaprta okna? Zaščitna folija na vetrobranskem steklu? Črna ali bela barva karoserije? Svetla ali temna notranjost? Dejavnikov, ki vplivajo na temperaturo v notranjosti avta, ki stoji pod žgočim soncem, je veliko; nekaj teh so preskusili in primerjali med seboj pri partnerskem švicarskem avtomobilskem klubu TCS.

Prva polovica letošnjega poletja je v naše kraje prinesla pravi vročinski val – z obilico sonca in zelo visokimi temperaturami. Te seveda spadajo k poletju, a za marsikoga (pre)visoke temperature niso vedno prijetne. Ko to berete, je najhujša vročina verjetno že mimo, a tudi jeseni sonce lahko pošteno ogreje ozračje – zagotovo do 25 stopinj Celzija, kolikor je bila temperatura med preskusom. Visoke temperature so neprijetne tako za voznike kot sopotnike, ki morajo sesti v razbeljen avto, ki je nekaj časa stal na soncu; tako razgrete notranjosti seveda tudi klimatska naprava ne more takoj ohladiti.

Vozniki oziroma uporabniki avtomobilov se proti razgretim notranjostim borimo vsak po svoje; nekateri pri parkiranju poiščemo senco, nekateri pustimo malce odprta stranska okna, marsikdo vetrobransko steklo prekrije z zaščitno folijo. A kako učinkoviti so ti ukrepi? Ali zares pomagajo?

Na ta vprašanja so skušali odgovoriti pri švicarskem klubu TCS, pri katerem so v klimatiziran laboratorij pod UV žaromete postavili nekaj avtomobilov in tako v nadzorovanih okoliščinah ponazorili razmere, ko avto stoji na soncu. Temperatura svetlobnega obsevanja z UV žarometi oziroma temperatura okolice avtomobila je bila 25 stopinj Celzija, torej precej manj kot pri vročinskem valu v letošnjem poletju, a vseeno dovolj, da so lahko strokovnjaki dobili pomenljive rezultate pri merjenju temperatur.

Črna barva je vroča, bela je hladna

Da črna barva absorbira oziroma vsrkava sončno svetlobo, bela pa jo odbija, so nas učili že v osnovni šoli; to fizikalno pravilo velja tudi pri avtomobilih oziroma barvah karoserije. Povedano drugače, avto črne barve se segreje bolj kot avto bele barve. Pri zunanji temperaturi 25 stopinj Celzija se je streha avtomobila bele barve po 60 minutah obsevanja segrela na nekaj več kot 60 stopinj Celzija, streha črnega avtomobila pa na 80 stopinj Celzija. Porast temperature pri tem poteka progresivno; najbolj temperatura naraste v prvih 20 minutah obsevanja, a tudi že po 10 minutah obsevanja je temperatura črne strehe 60 stopinj Celzija. Na 80 stopinj Celzija segreta streha seveda lahko povzroči opekline, če se je dotaknemo z nezaščitenim delom kože.

Znotraj hitro nevarno vroče

Če je karoserija avta razbeljena, se je pač ne dotikamo. A kdor se hoče z avtom peljati, mora vanj najprej sesti – četudi je v notranjosti peklensko vroče. Najbolj se v notranjosti segreje zgornja površina armaturne plošče, ki je pod vetrobranskim steklom tudi najbolj izpostavljena sončnim žarkom. Po eni uri pod UV žarometi je temperatura na površini armaturne plošče že 77 stopinj Celzija, ko na koži že dobimo opekline, če se takšne površine dotaknemo.

Na segreto površino armaturne plošče nam k sreči ni treba sesti, a močno se segrejejo tudi drugi deli avtomobilske notranjosti. Tako je temperatura notranjosti dosegla 40 stopinj Celzija že po 45 minutah obsevanja z UV žarki; 40 stopinj Celzija pa je že temperatura, ki ni samo neprijetna, pač pa negativno vpliva tudi na zdravje. Če je avto opremljen s črnim usnjem na sedežih, postanejo sedeži hitro prevroči; med meritvami so na površini usnjenih sedežev namerili temperaturo 55 stopinj Celzija, kar lahko na nezaščiteni človeški koži že povzroči opekline.

Zaščitna folija, ki jo razprostremo nad armaturno ploščo, se je od vseh zaščitnih ukrepov izkazala za najbolj učinkovito. Kot smo že omenili, se je s sončnimi žarki obsijana armaturna plošča hitro segrela na nevarnih 77 stopinj, kar je vplivalo tudi na temperaturo zraka v notranjosti avta. Ob uporabi zaščitne folije so bile temperaturne vrednosti precej manjše; ob enakem obsevanju se je zaščitena površina armaturne plošče segrela le na 39 stopinj Celzija, notranjost avta pa le na 32 stopinj Celzija. To pa so že temperature, ki niso nevarne in ki jih lahko po nekaj minutah uporabe klimatske naprave znižamo na udobno raven. Pri preskusu različnih zaščitnih folij niso ugotovili bistvenih razlik; pomembno je le, da je zunanja plast folije prevlečena z odbojno oziroma srebrno barvo.

Odprta okna, manj vročine?

Marsikdo, ki mora pustiti avto pod žgočim soncem, ob zapustitvi pusti priprta okna v prepričanju, da zaradi tega v avtu ne bo vroče. A zgolj za centimeter ali dva priprta okna ne prineseje nobene ohladitve. Po 30 minutnem obsevanju s sončni žarki je bila razlika v temperaturah notranjosti med zaprtimi in priprtimi okni le 2 stopinji Celzija. Razlog za to je preprosto fizikalno dejstvo, da le za nekaj centimetrov priprta okna ne omogočijo prepiha, zato tudi ne pride do izmenjave vročega zraka s hladnejšim. Odprta okna bi bila bolj učinkovita le, če bi jih povsem odprli, kar pa ob nevarnosti vloma v avto oziroma kraje predmetov običajno ne pride v poštev. Nekajcentimetrske špranje torej pri stoječem avtu ne delujejo, saj ne omogočajo kroženja zraka v notranjosti avta. Drugače je med vožnjo, ko zaradi priprtih oken hitro pride do kroženja zraka in s tem zamenjave vročega zraka v notranjosti s hladnejšim zrakom iz okolice; to je tudi najhitrejši in najučinkovitejši način, da po začetku vožnje temeljito prezračimo notranjost.

Kako se zaščitimo proti vročini v avtu?

Kako se lahko najučinkoviteje zaščitimo pred neprijetnostmi in nevarnostmi pregretega avta? Prvo pravilo je, da se ne zadržujemo v avtu, ki dlje časa stoji na razbeljenem soncu. Že po kratkem času namreč temperatura v notranjosti naraste na za zdravje nevarne vrednosti. Še zlasti to velja za otroke, ki so še bolj občutljivi za vročinske udare. Že temperatura 40 stopinj Celzija, ki jo notranjost avta doseže zelo hitro, je lahko nevarna za zdravje. Na temperaturo notranjosti precej vpliva barva karoserije, barva notranjosti in različni koti, pod katerimi sončni žarki osvetljujejo avto.

Kako v zastojih?

V zastojih, ko na primer stojimo v koloni na avtocesti, se v avtu pač moramo zadrževati. Če ne želimo na mestu uporabljati klimatske naprave in s tem motorja, se pred vročo notranjostjo zaščitimo tako, da na stežaj odpremo vsa okna in skušamo ustvariti prepih v avtu.

Učinkovit način zniževanja temperature v notranjosti je zaščitna folija, s katero prekrijemo armaturno ploščo, s tem pa tudi znižamo temperaturo v notranjosti.

Paziti je treba pri dotikih z deli avtomobilske notranjosti; sedeži, volanski obroč, armaturna plošča in prestavna ročica se hitro segrejejo na 60, 70 ali več stopinj Celzija, kar lahko povzroči opekline na naši koži.

Barva avtomobila veliko pripomore k temperaturi v notranjosti; črna barva ogreje karoserijo na 80 stopinj Celzija, bela barva pa le na 60 stopinj. Razlika nastane tudi pri temperaturi v notranjosti.

Preden se odpeljete z od sonca razbeljenim avtom, temeljito prezračite notranjost – odprite vsa vrata in pustite, da prepih nadomesti vroč zrak s hladnejšim iz okolice.
Ob uporabi klimatske naprave upoštevajte pravilo, da velika razlika med notranjo in zunanjo temperaturo ni zdrava. Vsaj ob začetku vožnje ne nastavljajte prenizke temperature notranjosti, saj to lahko privede do prehlada. Temperaturo znižujte postopoma.

Ne puščajte otrok samih v avtu!

Ob vsakem poletnem vročinskem valu lahko prebiramo grozljive zgodbe o v avtu zaprtih in zapuščenih otrocih ali domačih živalih. Kot odgovorni vozniki in starši seveda veste, da otrok ali domačih ljubljenčkov nikoli ne smete puščati samih v avtu, pa četudi gre le za nekajminutni skok na blagajno bencinskega servisa; to se pač ne dela.

A prav lahko se vam zgodi, da opazite otroka v drugem avtu. Kaj storiti v takšnem primeru?

Če opazite, da je v avtu, ki stoji na soncu, otrok brez spremstva, velja hitro ukrepati. Najprej tako, da pogledate, če je voznik oziroma skrbnik še kje v bližini. Povprašajte tudi druge, ki so v bližini takšnega avta, če so videli voznika; kje je, kam je šel? Če se to zgodi na parkirišču nakupovalnega centra oziroma trgovine, o tem obvestite varnostnike oziroma odgovorne v trgovini, ki naj poskušajo poiskati ali priklicati voznika.

Če tega ne najdejo, je treba takoj poklicati policiste oziroma javiti primer na številko 112. Odgovorni bodo znali svetovati, kako naprej. Če je pomoč predaleč, velja razmisliti o tem, kako bi iz avta rešili otroka; če ne gre drugače, je pri zaklenjenem avtu treba razbiti stekla oziroma kako drugače vlomiti v notranjost in rešiti otroka.

Pomembno je, da ravnamo odločno in dovolj hitro; otroci namreč v pregretem avtu hitro doživijo vročinski udar, ki je lahko tudi smrtno nevaren.

Blaž Poženel




Značke


Sorodne novice

    Komentarji

    Dodaj komentar:
    Dodaj