AMZS MOTOREVIJA, Dunajska 128, SI-1000 Ljubljana | AMZS

Zimske vozne razmere

Zimske vozne razmere

Nujna je prilagoditev!


Kot letni čas ima zima več obrazov; romantičnega, zasneženega in športnega imamo radi, izza volanskega obroča pa zima običajno ni tako prijetna. Marsikdo se vožnji pozimi raje izogne, ostali pogosto preklinjamo v zastoju, ker nekdo pred nami ne zna ali ne more speljati klanca, morda pa celo ne more zapeljati iz jarka, kamor ga je odneslo na zasneženi cesti. Kaj lahko storimo, da v zimskih voznih razmerah ne bomo sami tisti, ki za seboj zadržujemo kolono?


Pozimi imajo fantje iz AMZS službe za pomoč na cesti največ dela. Pomagajo tistim, ki se jim je pokvaril avto, izpraznil akumulator ali jim je zamrznilo gorivo, na pomoč pa seveda priskočijo tudi takšnim, ki zaradi vozniške napake doživijo nezgodo. Tovrstnim primerom se lahko izognemo, če pravočasno poskrbimo za svoj avto in če vemo, kako voziti v zimskih voznih razmerah.

Le zimske pnevmatike zagotavljajo varnost

A najpomembnejše “opravilo” pred prvim pravim zimskim snegom je zagotovo menjava letnih pnevmatik za zimske. O tem smo obširno pisali v oktobrski številki Motorevije, ko smo objavili tudi AMZS test najnovejših zimskih pnevmatik. Izbira pravih pnevmatik torej ne bi smela biti težava, 15. november, ko mora biti avto po zankonu opremljen z zimsko opremo, pa je tudi že mimo. Če se torej še vedno vozite z letnimi pnevmatikami na kolesih in verigami v prtljažniku, zamenjajte letne pnevmatike z zimskimi; letne pnevmatike lahko na zelo hladni, pomrzli, poledeneli ali zasneženi cesti pomenijo zdrs ali nezgodo. Zimske pnevmatike imajo poleg opazno globljega profila in lamel za boljši oprijem na snegu namreč tudi drugačno gumeno zmes, namenjeno nizkim temperaturam. Gumena zmes letnih pnevmatik pri nizkih temperaturah namreč otrdi, oprijem in vodljivost se zato poslabšata.

Marsikateri voznik meni, da bo lahko privarčeval nekaj evrov, če bo zimske pnevmatik namestil le na gnani kolesni par. To že po zakonu ni dovoljeno (zakon predpisuje namestitev enakih zimskih pnevmatik na vsa štiri kolesa), skregano pa je tudi z zdravo pametjo. Lahko pa štiri zimske pnevmatike med seboj zamenjujemo oziroma jih rotiramo in s tem zmanjšamo neenakomerno obrabljenost – posamezne pnevmatike namreč običajno nosijo različno težo, zato se obrabljajo neenakomerno. Marsikateri avto ima navodila za rotacijo pnevmatik napisana v knjižici s tehničnimi navodili, zato jih pri rotaciji pnevmatik upoštevajte.

Preden se zapeljete v zimo, preverite še tlak v pnevmatikah. Ta naj ustreza navodilom izdelovalca, v grobem pa velja, da naj bo za 0,2 bara višji od tlaka v letnih pnevmatikah, saj višji tlak izboljša vozne lastnosti in zmanjša kotalni upor. Tako se zimske pnevmatike, kljub višjim blokom na tekalni površini pri večjih hitrostih in obremenitvah ne bodo pretirano segrevale.

Naš zakon o pravilih cestnega prometa zapoveduje, da morajo imeti zimske pnevmatike globino profila najmanj 3 milimetre, pri Motoreviji pa svetujemo, naj profila ne bo manj kot 4 milimetre. Če je globina profila ob začetku zimske sezone namreč le 3 milimetre, ste lahko prepričani, da bo ob koncu ali celo na sredini zimske sezone profil še plitkejši – s tem pa pnevmatike ne bodo samo v nasprotju z zakonom, ampak tudi manj varne.

Drobni opravki za brezskrbno zimo

Zimske pnevmatike na kolesih seveda nič ne pomagajo, če zjutraj ne moremo zagnati avtomobila. Zato velja še pred zimskimi ohladitvami in obilnejšim snegom temeljito pregledati mehaniko avtomobila – nekaj lahko postorite sami doma, priporočljiv pa je obisk v avtomehanični delavnici. Avtomobilom z dizelskim motorjem je namreč priporočljivo iz sistema za dovod goriva spustiti vlago, zamenjati filter za gorivo in, če je treba, zamenjati tudi motorno olje za takšnega z večjo viskoznostjo. Slednje velja tudi za bencinske motorje, saj takšno olje olajša hladen zagon pri nizkih temperaturah.

Učinkovitost akumulatorja

Največ nevšečnosti pozimi voznikom običajno povzroči akumulator – njegova učinkovitost pada premosorazmerno s temperaturo. Akumulator ima namreč pri 0 stopinjah Celzija le 80 odstotkov svoje nazivne zmogljivosti, pri –20 stopinjah Celzija pa le še 50 odstotkov. Kako veste, da je akumulator že utrujen? V temi in pri ugasnjenem motorju za nekaj minut prižgite dolge luči, potem pa zaženite motor. Če bodo luči pri prižganem motorju svetile opazno svetleje, je vaš akumulator v slabem stanju in treba ga bo zamenjati. Še nasvet: pri zaganjanju hladnega motorja najprej izklopite vse električne porabnike.

Če kljub temu akumulatorju (ali svojemu avtu) ne zaupate povsem, velja v prtljažnik položiti zaganjalne kable; veliko več je možnosti, da jih boste potrebovali prav pozimi.

Pozimi so za varno vožnjo zelo pomembne tudi brezhibne luči, saj pozimi postane temno dosti prej kot poleti, pa tudi vidljivost je v meglenih, deževnih ali sneženih dneh dosti slabša. Ko preverjate delovanje luči, preverite še stanje nadomestnih oziroma rezervnih žarnic in jih dopolnite, če je treba.

Preverite hladilno tekočino, ki mora imeti dodano sredstvo proti zmrzovanju – to naj varuje hladilno tekočino pred zmrzovanjem vsaj do temperature –25 stopinj Celzija. V tehničnih bazah AMZS vam bodo s posebno napravo izmerili kakovost tekočine in ji dolili proti-zmrzovalno sredstvo, lahko pa to storite tudi sami – za odpornost na res nizke temperature morate vodo v hladilnem sistemu zmešati z enako količino sredstva proti zmrzovanju.

Preverite tudi delovanje in stanje naprave za pranje vetrobranskega stekla (in zadnjega stekla, če je tako opremljeno), brizgalnih šob, v posodo za pralno tekočino natočite zimsko pralno sredstvo, ki seveda ne sme zmrzniti, temeljito pa preglejte tudi metlice brisalnikov.

Pozimi vozimo drugače kot poleti

Vozne razmere se pozimi spreminjajo hitreje in izraziteje kot v preostalih letnih časih in s povsem suhe ceste lahko v nekaj kilometrih zapeljete na zasneženo ali mokro, kaj hitro pa vas lahko preseneti tudi poledica. Zato je v zimskih voznih razmerah nujna manjša hitrost, večja varnostna razdalja in večja previdnost.

Preden se odpeljete s parkirišča, temeljito očistite vsa stekla na avtomobilu, tudi tista na žarometih in lučeh. Če zvečer prekrijete vetrobransko steklo s kartonom ali kosom stare odeje, vam bo praskanje ledu s stekla prihranjeno. Zunanji vzvratni ogledali lahko obvarujete pred zmrzovanjem tako, da zvečer nanju nataknete polivinilasto vrečko.

Očistite sneg

Če je zjutraj na avtomobilu sneg, očistite celotno površino avtomobila, ne samo stekla; sneg z motornega pokrova bo med vožnjo zelo hitro prekril vaše vetrobransko steklo, sneg na strehi pa bo v vetrobransko steklo dobil voznik za vami, ob naglem zaviranju pa zna zdrseti na vetrobransko steklo vašega avtomobila in zastreti pogled.

Oblečeni v debelo bundo, kapo in rokavice boste le težko vozili, kajti gibalne sposobnosti so omejene, prav tako je manjše vaše vidno polje. Takoj, ko se temperatura v avtu dvigne, slecite debela oblačila in vozite oblečeni lahkotno.

Med vožnjo zavijajte mehkeje in ne sunkovito, zavirajte z občutkom, z mehko nogo na zavornem pedalu in predvsem pravočasno.

Tudi s pedalom za plin ravnajte nežno in mehko, pospešujte enakomerno in z nižjimi vrtljaji kot sicer. Če imate težave s speljevanjem, poskusite speljati v drugi prestavi z ravno dovolj plina, da se pogonski kolesi ne zavrtita v prazno.

V zimskih voznih razmerah je pomembno, da vozimo z nižjo hitrostjo in daljšo varnostno razdaljo, pozorno pa je treba spremljati cestno signalizacijo oziroma prometna obvestila na radiu. Pričakujte možnost nesreč in vozniških napak drugih voznikov – z zadostno varnostno razdaljo in zmanjšano hitrostjo se lahko izognete nesreči, za katero sicer ne bi bili prav nič krivi.

Brezskrbno skozi zimo: opomnik opravkov pred zimo

Kaj lahko pred zimo opravimo v mehanični delavnici?
  • Namestimo zimske pnevmatike, 
  • preverimo tlak v pnevmatikah,
  • preverimo stanje in količino motornega olja, 
  • preverimo stanje akumulatorja, 
  • zaščitimo oba pola na akumulatorju, 
  • preverimo stanje hladilne tekočine,
  • preverimo luči na avtu,
  • preverimo napetost klinastega jermena. 

Kaj lahko postorimo sami?
  • Temeljito očistimo karoserijo in notranjost avta,
  • s posebnim premazom namažemo gumena tesnila vrat in oken,
  • ključavnice namažemo z grafitnim prahom ali posebnimi olji,
  • preverimo stanje metlic brisalnikov, 
  • dolijemo protizmrzovalno pralno sredstvo za vetrobransko steklo,
  • nastavimo curek naprave za pranje vetrobranskega stekla.

Kaj je priporočljivo imeti pozimi v avtomobilu?
  • Odmrzovalni sprej za ključavnice,
  • praskalo za led na steklih,
  • metlico za pometanje snega,
  • rokavice, toplo odejo in dodatno jakno,
  • akumulatorske kable za zagon motorja, 
  • baterijsko svetilko.




Značke

zima

Komentarji

Dodaj komentar:
Dodaj