Kdo bo morda porekel, da so nove pnevmatike (vse tiste, ki so izdelane po 1. juliju lani) opremljene s posebno nalepko oziroma oznako, ki porabniku tudi daje nekaj informacij o lastnostih pnevmatike. Gre za tri oznake oziroma troje meril (zaviranje na mokri cesti, poraba goriva in zunanja glasnost), o čemer smo v Motoreviji lani že izčrpno pisali, saj označevanje ni tako enostavno in pregledno, kot se zdi na prvi pogled. Naš tokratni test je ponudil dober vpogled v primerjavo rezultatov, ki smo jih dobili z našimi meritvami, z oznakami na pnevmatikah. Izkazalo se je, da oznake na pnevmatikah niso vedno dovolj zanesljiv pokazatelj kakovosti pnevmatik, da bi se nanj lahko zanesli. Je pa res, da se je še posebno pri lastnostnih na mokri cesti kakovost pnevmatik na splošno izboljšala oziroma je letvica kakovosti postavljena na višjo raven kot doslej.
Vsekakor pa naš test nikakor ne želi opravljati nadzora nad oznakami pnevmatik, zato tudi naše meritve niso opravljene po enaki metodologiji kot je predpisana za ugotavljanje oznak na pnevmatikah – o tem smo podrobneje pisali lani junija. Ne gre tudi spregledati, da oznake na pnevmatikah ugotav-lja vsak izdelovalec sam, da je v Evropi le osem pooblaščenih laboratorijev, ki lahko opravljajo naknadne meritve za ugotavljanje pravilnosti oznak in predvsem, da v marsikateri državi še ni vzpostavljen mehanizem kaznovanja za nepravilne oznake. Prav zato se, še posebno ob uveljavljanju oznak na pnevmatikah, nanje ne gre zanesti. Povsem drugače je z našim testom, ki v Evropi velja za najobsežnejšega in najkakovostnejšega, ima pa tudi najdaljšo tradicijo, saj ga partnerski avtomobilski klubi ADAC, ÖAMTC in TCS opravljajo že več kot tri desetletja, AMZS pa že več kot 15 let.
V tej dimenziji smo preskusili 19 pnevmatik, ki jih uporabljajo avtomobili kot so renault clio in modus, peugeot 208, seat ibiza, škoda fabia, audi A1, citroen C3, fiat punto, hyundai i20, toyota yaris, volkswagen polo. Kar devet pnevmatik se je izkazalo s svojo uravnoteženostjo in so dobile oceno dobro – zelo priporočljivo. Štiri pnevmatike so bile nekoliko slabše na mokrem in so dobile oceno zadovoljivo – priporočljivo. Dve pnevmatiki sta imeli večje slabosti in sta zato dobili oceno pomanjkljivo – priporočljivo z omejitvami, pri kar štirih pnevmatikah pa smo ugotovili tako velike pomanjkjivosti, da so dobile oceno slabo oziroma ni priporočljivo.
Večina pnevmatik v tej dimenziji je novih ali prenovljenih in te so tudi postavile letvico zahtevane kakovosti višje kot je bila še lani. To je najbolje vidno pri štirih v primerjavi z lani nespremenjenimi pnevmatikami (znamk Semperit, Pirelli, Barum in Hankook), ki se tokrat niso mogle povsem enakovred-no kosati z najboljšimi v tej dimenziji.
Povsem na vrhu razpredelnice je prenovljena Michelinova pnevmatika energy saver+. Gre za dobro znano Michelinovo pnevmatiko energy saver, + v oznaki pa opozarja, da gre za posodobljeno pnevmatiko. Takšno označevanje pri Michelinu sicer ni običajno, a tokrat so očitno naredili izjemo. Odločilna lastnost, s katero si je Michelinova pnevmatika osvojila prvo mesto, je zelo majhna obraba, kar pomeni, da z njo lahko prevozite bistveno več kilometrov kot z ostalimi pnevmatikami. Lastnost, ki je pomembna predvsem za tiste, ki se zelo veliko vozijo.
Na naslednjih treh mestih sledijo Continentalova pnevmatika premiumcontact 5 in pa novi pnevmatiki koncerna Goodyear: dunlop blue response in goodyear efficientgrip performance. Med njimi praktično ni računskih razlik (do prve decimalke), tako da je o vrstnem redu v naši tabeli odločala razvrstitev po abecedi.
Na naslednjih treh mestih so nova Vredesteinova pnevmatika sportrac 5, Bridegostova pnevmatika turanza 001 in nova Nokianova pnevmatika line – vse tri imajo nekoliko slabšo skupno oceno kot najboljše pnevmatike, a so še vedno dovolj uravnotežene in se izkazujejo s svojimi dobrimi lastnostmi.
Oceno dobro – zelo priporočljivo sta dobili tudi tretja pnevmatika iz koncerna Goodyear – fulda ecocontrol HP in pa Semperitova pnevmatika comfort-life 2, katerih ocene so tudi ravno še zadostovale za uvrstitev med zelo priporočljive pnevmatike.
Tri izmed štirih pnevmatik, ki so dobile oceno zadovoljivo – priporočljivo, je to oceno dobilo zaradi lažjih slabosti na mokri cesti. Te pnevmatike so pirelli cinturato P1, hankook kinergy eco K425 in firestone firehawk TZ300a, medtem ko je Barumova pnevmatika brillantis 2 to oceno dobila zaradi slabših lastnosti na suhi cesti. Neobičajno je, da se je Hankookova pnevmatika na mokrem izkazala z najboljšimi lastnostmi pri splavanju, slabše pa pri zaviranju in vodljivosti, zato je tudi dobila slabšo oceno za lastnosti na mokri cesti. Pri Firestonovi pnevmatiki velja opozoriti tudi na nekoliko večjo obrabo.
Zaradi zelo velike obrabe je dobila oceno pomanjkljivo – priporočljivo z omejitvami Nexenova pnevmatika N blue HD, saj z njo lahko prevozite le polovico toliko, kot je povprečna prevožena razdalja z vsemi ostali pnevmatikami oziroma le tretjino toliko, kot z najboljšo Michelinovo pnevmatiko. Zato je ta pnevmatika primerna zgolj za tiste voznike, ki s svojim avtomobilom prevozijo zelo malo kilometrov.
Zaradi slabih lastnosti na mokri cesti so kar štiri pnevmatike dobilo najslabšo oceno slabo oziroma ni priporočljivo. To so pnevmatike znamk Kleber, Marangoini, Rotalla in Sailun.
Pri primerjavi našega testa in ocen na oznakah preskušenih pnevmatik se je izkazalo, da so bile oznake za porabo goriva od razreda C do G, pri čemer je pnevmatika z najslabšo oceno (firestone firehawk TZ300e) tudi na našem testu dobila najnižjo oceno. A da se na oznake ne gre povsem zanesti, dokazuje na primer Kleberjeva pnevmatika dynaxer HP 3, ki ima oznako razred F, a se je na našem testu izkazala z relativno majhno porabo goriva – tolik-šno kot na primer pnevmatike z oznako C. Razlike gre pripisati razlikam v načinu meritev, pa seveda tudi dejstvu, da je v lestvici oznak pri pnevmatikah za osebne avtomobile razred D izpuščen in je tako razlika med razredoma C in F le dva razreda (vmes je namreč le razred E). Težko razumljivo in za porabnika nepregledno!
Pri oznakah za lastnosti na mokri cesti so bile vse pnevmatike, za katere so bile oznake na voljo, razvrščene v razrede A, B in C. Tudi tu je prišlo do nekaterih razlik, ki jih tudi lahko pripišemo razlikam v načinu meritev.
Na našem testu smo ugotovili 6 odstotno razliko v porabi goriva med najboljšo in najslabšo pnevmatiko, kar pomeni, da je razlika 4 decilitre goriva na 100 km. Najmanjšo porabo go-riva smo ugotovili pri Nexenovi pnevmatiki N blue HD, ki je to očitno dosegla na račun slabih lastnosti na mokri cesti, največjo porabo pa pri že omenjeni Firestonovi pnevmatiki.
Pri ugotavljanju razlik v zavorni poti sta pomembna dva podatka: kolikšna je razlika v zavorni poti in tudi, kolikšna je hitrost avtomobila s slabšimi pnevmatikami tedaj, ko se avto z dobrimi pnevmatikami že zaustavi. Na našem testu smo ugotovili, da se je preskusni avto, na katerem so bile nameščene Semperitove pnevmatike comfort-life 2, ki so imele med vsemi najkrajšo zavorno pot na mokrem asfaltu, zaustavil po 34,2 metra zaviranja. Avto s Sailunovimi pnevmatikami atrezzo SH402 se je zaustavil po 49,9 metra, torej je potreboval 15,7 metra daljšo zavorno pot. A če se teh 15 metrov razlike na pogled ne zdi prav veliko, je veliko bolj nazoren drug podatek: tedaj, ko se avto s Semperitovimi pnevmatikami že zaustavi, avto s Sailunovimi pnevmatikami vozi še s hitrostjo 44 km/h. Verjetno ni treba razlagati, kakšne so posledice trka s hitrostjo 44 km/h – ne samo, da bo na avtu veliko zvite pločevine, lahko pride tudi do poškodb voznika in sopot-nikov.
Tudi v dimenziji 225/45 R 17, ki je primerna za avtomobile kot so audi A3 in A4, citroen C4, ford focus, honda civic, hyundai i30, kia c’eed, mazda 3, 5 in 6, mercedes razred B, opel astra in zafira, renault megane, škoda octavia, toyota auris, VW golf, smo preverili lastnosti 19 pnevmatik. Tudi v tej dimenziji smo ugotovili, da so se na splošno izboljšale lastnosti pnevmatik na mokri cesti.
Sedem pnevmatik je dobilo oceno dobro oziroma zelo priporočljivo, deset pnevmatik pa je dobilo oceno zadovoljivo – priporočljivo. Le dve pnevmatiki sta dobili oceno pomanjkljivo in sta priporočljivi le z omejitvami.
Med najboljšimi sedmimi pnevmatikami je le dve dese-t-inki razlike v skupni oceni, zato težko govorimo o zmagovalni pnevmatiki. Povsem v ospredju sta Continentalova pnevmatika contisportcontact 5 in Goodyearova eagle F1 asytmetric 2, pri čemer ima Continentalova pnevmatika najboljše lastnosti na mokri cesti (najkrajša zavorna pot, najboljša vodljivost, najboljša bočna vodljivost), Goodyearova pa na suhi cesti. Sledijo Dunlopova pnevmatika sport maxx RT (najkrajša zavorna pot na suhi cesti), Michelinova pilot sport 3 in pa Vredesteinova ultrac vorti – ta je bila najboljša na suhi cesti skupaj z Goodyearovo pnevmatiko. Spisek najboljših zaokrožujeta Hankoova pnevmatika ventus S1 evo2 K117 in Semperitova speed-life, ki se je izkazala z najmanjšo porabo goriva.
Izmed desetih pnevmatik, ki so dobile oceno zadovoljivo, jih je kar osem to oceno dobilo na račun nekoliko slabših lastnosti na mokri cesti. Tako bi Apollova pnevmatika aspire 4G, Kumhova ecsta LE sport in Pirellijeva cinturato P7 dobile boljšo oceno, če bi imeli boljše lastnosti pri splavanju, Bridgestonova pnevmatika potenza S001 pa bi jo dobila, če bi bolje zavirala na mokri cesti. Yokohamina pnevmatika c.drive 2 in Falknova FK453 sta oceno zadovoljivo dobili zaradi nekoliko slabših lastnosti na mokrem v celoti, ki pa so bile vendarle malce višje kot pri pnevmatikah esa-tecar spirit UHP in toyo proces T1 sport. Dve pnevmatiki sta dobili oceno zadovoljivo zaradi drugih lastnosti: Uniroyalova rainsport 2 zaradi slabosti na suhi cesti, ki jih delno lahko pripišemo globjim kanalom za odvod vode kot jih imajo druge nove pnevmatike. Uniroyalova nova pnevmatika ima namreč milimeter globji profil kot ostale pnevmatike – tudi zato, ker se ta pnevmatika hitreje obrablja kot druge pnevmatike. Se pa Uniroyalova pnevmatika izkazuje z odličnimi lastnostmi pri preprečevanju splavanja. Nexenova pnevmatika N8000 je, tako kot tudi že lani, izgubila boljšo oceno zaradi velike obrabe.
Oceno pomanjkljivo sta zaradi slabih lastnosti na mokri cesti dobili pnevmatiki high performer sport HS-2 in syron race 1 plus. Po zagotovilih izdelovalcev naj obe pnevmatiki ne bi bili več na trgu v letošnjem letu, temveč naj bi bili na voljo z novo gumeno zmesjo.
Razlike v porabi goriva tudi pri tej dimenziji niso bile velike. Med najboljšo Semperitovo in najslabšo Uniroyalovo pnevmatiko je bilo 5 odstotkov razlike, kar pomeni 4 decilitre na 100 km. Pri obrabi sta se najbolje izkazali Pirellijeva in Esa-Tecarjeva pnevmatika, na visoki ravni pa je tudi Yokohamina pnevmatika. Najslabše se je izkazala Nexenova pnevmatika, ki zmore le 43 odstotkov poti, ki jo zmore najboljša Esa-Tecarjeva pnevmatika. Visoko obrabo imajo tudi Uniroyalove in High Performerjeve pnevmatike.
Majhna vrednost oznake
O tem, kako majhno vrednost ima oznaka pnevmatik, je zelo dobro vidno tudi pri primerjavi oznak z rezultati našega testa pri tej dimenziji pnevmatik. Za zavorno pot na mokrem imajo vse pnevmatike, za katere so bile oznake na voljo, oznake razredov A, B in C. Če mislite, da ima najslabša pnevmatika na mokrem tudi najslabšo oznako, se motite: označena je z razredom B. Tudi pri porabi goriva ni močne korelacije med rezultati na našem testu in oznakami na pnevmatikah: najboljša pnevmatika na našem testu je resda označena z razredom C, toda to oznako imajo tudi nekatere zelo povprečne pnevmatike, medtem ko imejo nekatere pnevmatike z majhno porabo goriva oznako razred E.
Podobna je tudi korelacija med glasnostjo na našem testu (upoštevamo tako zunanjo glasnost kot glasnost pnevmatike, ki jo je zaznati v potniški kabini) in oznako za glasnost, ki temelji le na zunanji glasnosti.
Kako se odločiti?
To je še en dokaz več, da pri nakupu pnevmatik ni dovolj zgolj zanašanje na oznake pnevmatik, temveč je treba preveriti vse najpomembnejše lastnosti. Izdelovalci kakovost-nih pnevmatik poudarjajo, da pri snovanju nove pnevmatike upoštevajo do 50 različnih meril. Na našem testu upoštevamo 13 posamičnih meril – ob vseh naštetih merilih v tabeli še hitrostnih preizkus pnevmatik, ki so ga tokrat brez težav prestale vse pnevmatike. Zato vam priporočamo, da pri odločitvi o nakupu upoštevate naša priporočila, seveda pa je test dovolj podroben, da si vsak lahko izbere pnevmatiko glede na svoje zahteve in seveda tudi (finančne) zmožnosti. A ker so prav pnevmatike edini del avtomobila z neposrednim stikom s cesto, velja to vsekakor upoštevati. Konec koncev gre za varnost – tako tistega, ki uporablja avtomobil kot tudi drugih udeležencev v prometu.