
Menjava avtomobilskih žarnic (pogosto) ni enostavna
Klasične halogenske avtomobilske žarnice spadajo med največkrat menjane avtomobilske nadomestne dele; še vedno je tudi uveljavljeno mišljenje, da pregorele žarnice lahko zamenjamo kar sami. Pri nekaterih avtomobilih jih res lahko, pri nekaterih pa brez orodja, znanja in spretnosti žarnice ne moremo zamenjati. V takšnem primeru je najboljša rešitev bližnja poslovna enota AMZS, kjer znajo zamenjati vsako žarnico – hitro in za člane AMZS povsem zastonj!V osnovi bi menjava žarnic moralo biti preprosto opravilo, saj je postopek menjave opisan tudi v navodilih za uporabo vsakega avtomobila. A vsaj pri nekaterih avtomobilih je takšen postopek precej zapleten, zahteva pa kar nekaj znanja. Pri marsikaterem avtomobilu namreč ohišje notranje strani žarometa ni dosegljivo in je treba prej iz avta odstraniti dele, ki zakrivajo notranjo stran žarometa. To pa je že postopek, ki zahteva veliko spretnosti in potrpežljivosti, uporabljati je treba tudi nekaj orodja, ki ga običajno ne vozimo s seboj v avtu. Če vas takšni mehanski podvigi veselijo, vam menjave žarnice nihče ne brani, a za marsikoga je to preveč. Takšnim ostane le eno – zapeljite so do najbližje poslovne enote AMZS in delo prepustite mehanikom. Z enim od njih – Damjanom Kosom iz mehanične delavnice poslovne enote AMZS v Ljubljani – smo se o žarnicah pogovarjali tudi mi.
Žarnice spadajo med potrošne avtomobilske dele – v življenjskem ciklu avtomobila jih je treba zamenjati kar pogosto. Koliko menjav žarnic opravite pri AMZS?
Lani smo v vseh poslovnih enotah AMZS opravili skoraj 16.000 menjav avtomobilskih žarnic – skoraj polovico teh smo opravili v naši poslovni enoti v Ljubljani. Večino teh menjav smo opravili v naši mehanični delavnici, kamor se pripeljejo naše stranke, nekaj pa tudi na terenu, torej v okviru naše službe za pomoč na cesti. Naj povem, da pri nas v delavnici menjavo žarnic opravimo hitro; več kot 14.000 teh menjav smo tako opravili prej kot v desetih minutah, več kot 1000 menjav celo prej kot v šestih minutah.
Menjava žarnice bi morala biti enostavna. Zakaj torej žarnice menjati v mehanični delavnici?
Žarometi postajajo vse bolj zapleteni, veliki, zahtevajo več prostora in tega je v motornem prostoru vedno premalo. Nekaj k tej zapletenosti dodajo še inženirji in oblikovalci in dobimo žaromet, katerega notranja stran je nedosegljiva brez odstranjevanja drugih delov avtomobila. Pri nekaterih avtomobilih je treba pred menjavo odstraniti akumulator, pri nekaterih celo notranji del koloteka ali del odbijača.
Tudi oblika tistega dela žarometa, ki ga sicer snamemo, da pridemo do žarnic ni vedno enostavna; marsikdaj so potrebni spretni prsti, da iz žarometa dobimo ohišje žarnice oziroma žarnico samo. Vsekakor priporočamo, da vsi tisti, ki niso povsem prepričani v svoje mehanske sposobnosti, na menjavo pridejo k nam. Je hitreje in preprosteje, kot da se menjave lotijo sami doma, potem pa k nam žaromet in druge sestavne dele prinesejo v vrečki in jih moramo sestaviti mi.
Naj povem tudi, da pri nas ob vsaki menjavi nato s posebno napravo preverimo, če žaromet sveti pravilno. Če ne, ga seveda tudi nastavimo.
Žarnice pregorijo, a ne pri vseh avtomobilih enako hitro ali enako pogosto. Kaj je razlog za to?
Doba trajanja žarnic je v osnovi odvisna od uporabe – koliko ur torej žarnica sveti, preden pregori. Ko govorimo o halogenskih žarnicah, je doba trajanja odvisna tudi od vrste in kakovosti žarnice. Kljub temu opažamo, da pri nekaterih avtomobilih žarnice pregorijo prej in večkrat kot v nekaterih drugih. Razloge za to gre iskati v kakovosti električne napeljave – za marsikatero pregoreno žarnico so krivi napetostni šoki oziroma nihanja v napetosti. Nekaj krivde za prehitro pregorenje žarnic imajo lahko tudi slabe oziroma luknjaste ceste, saj močni tresljaji niso dobri za žarnice.
Pri avtomobilih oba žarometa svetita enako dolgo, torej bi morale tudi žarnice v obeh žarometih imeti približno enako dobo trajanja. Kljub temu običajno pregori le ena žarnica. Naj uporabnik ob menjavi ene žarnice zamenja tudi drugo?
To vsekakor priporočamo, saj je logično, da bo kmalu po eni žarnici pregorela tudi druga. To tudi povemo našim strankam, a te se morajo odločiti same. Največkrat je to povezano s pripravljenostjo na dodatni strošek – marsikdo pač pripravi denar le za menjavo ene žarnice in niti ne pomisli, da bo kmalu moral priti še enkrat in zamenjati še drugo. Ob tem strankam povemo tudi, da je menjava obeh žarnic naenkrat smiselna tudi zato, ker le tako lahko zagotovimo enako svetilnost – tudi žarnice se po dolgi uporabi malce utrudijo.
Halogenske žarnice so najbolj razširjene, a vse bolj se uveljavljajo tudi novejše tehnologije, kakršni so na primer ksenonski žarometi. Ali zamenjate tudi te?
Seveda, pri nas zamenjamo vsakršne žarnice, tudi ksenonske. Pri teh je običajno precej več dela, ker so po zasnovi in izdelavi bolj zapletene, drugačna je tudi električna napeljava. Če se kdo namerava lotiti menjave ksenonskih žarnic sam, naj bo pozoren na električno napeljavo; ksenonski žarometi delujejo pod visoko napetostjo in so opremljeni s posebnimi transformatorji. Visoka napetost pa je lahko smrtno nevarna, zato priporočamo, da na menjavo pridejo k nam.
Kaj pa sodobni prilagodljivi žarometi? LED žarometi z zasenčenimi in dolgimi lučmi?
Prilagodljivi žarometi uporabljajo posebne mehanizme ali elektromotorje za pomik žarometov in ti po naših izkušnjah niso problematični, saj se ne srečujemo z njihovimi okvarami. Tudi z najnovejšimi polnimi LED žarometi se v naši delavnici še nismo srečali, kolikor pa jih poznam, zahtevajo precej več dela in originalne nadomestne dele oziroma žarnice. Se pa pogosto srečamo z okvarami drugih LED žarnic, na primer v zadnjih lučeh ali tretji zavorni luči in te pri nas tudi hitro zamenjamo.
Lahko uporabnik oziroma voznik vpliva na dobo trajanja svojih žarnic?
Deloma lahko. Recimo tako, da kot nadomestno žarnico kupi žarnico ustrezne kakovosti, pa čeprav stane nekaj evrov več od najcenejše. Najcenejšim žarnicam, ki jih za zelo nizko ceno lahko kupimo v kakšnem od velikih trgovskih centrov, se velja izogniti, saj nas bodo na koncu stale več kot kakovostna, a malce dražja žarnica.
Morda bo prav prišel tudi nasvet vsem voznikom, ki imajo v svoje avtomobile vgrajen sistem za samodejno prižiganje luči. Opažamo namreč, da žarnice takšnih avtomobilov pregorijo prej, kot če luči prižigajo sami. Pri tem gre za že omenjene napetostne šoke – takšne luči namreč posvetijo ob prvem obratu ključa in se znova ugasnejo ter ponovno prižgejo, ko zaženemo motor. To povzroči dvojni napetostni šok in zato žarnice prej pregorijo. Priporočamo, da uporabniki najprej zaženejo motor in šele potem sami prižgejo luči.
Okvara ali ne: vlaga v žarometih in lučeh
Marsikdo je v žarometih in lučeh svojega avtomobila že opazil vlago ali kapljice vode. Ali vlaga vpliva na delovanje žarometa? Lahko pride do okvare ali pregorelih žarnic? Je to znak, da je z lučmi nekaj narobe? Moramo to popraviti ali so skrbi odveč?
Sodobni žarometi niso hermetično zaprti in tesni, ampak so izdelani tako, da imajo vgrajen sistem prezračevanja. Sistem služi za izenačevanje zračnega tlaka, pa tudi za odvajanje odvečne vlage. Kljub temu ob določenih pogojih – zlasti pri izrazitejših temperaturnih spremembah – pride do nabiranja vlage na notranji strani žarometov, kar je vidno od zunaj. To se rado zgodi ob obisku avtopralnice ali pri ohlajevanju motorja v hladnem okolju oziroma pri nizkih temperaturah.
Vlaga ali nekaj kapljic v notranjosti žarometov in luči še ne pomeni napake oziroma okvare žarometa. Praviloma vlaga iz žarometa po nekaj časa izhlapi – posušijo jo lahko prižgane luči ali pa naravno izhlapi zaradi suhega zraka.
Vlaga lahko nastane tudi, ko se žarnice ugasnejo in se ohladijo, pri tem pa notranjost žarometa vsesa vlažen zrak od zunaj, ki se v obliki kondenza nabere na reflektorju in prozornem steklu žarometa. Pri sodobnih žarometih s prozornim videzom je to še bolj vidno kot pri starejših žarometih z narebrenim steklom. Takšna vlaga oziroma nekaj rosnih kapljic v žarometu prav nič ne škodi, odveč pa je tudi strah pred rjavenjem – sodobni žarometi so narejeni iz plastike in ne vsebujejo kovinskih delov.
Ko je govor o vlagi oziroma rosenju žarometov, smo lahko torej brez skrbi. Več skrbi upravičeno povzročajo večje vodne kaplje ali celo stoječa voda v žarometu oziroma ohišju luči. Če je v žarometu vode preveč, so za to lahko kriva poškodovana gumijasta tesnila žarometa, skozi katera v žaromet doteka voda, lahko pa so krive tudi poškodbe oziroma razpoke v steklu ali ohišju žarometa. Do poškodb tesnil lahko pride tudi ob uporabi premočnih žarnic (ki tudi niso dovoljene), ki zahtevajo močnejši električni tok – ta lahko pregreje reflektor, visoka temperatura pa poškoduje tesnila ali ohišje.
Večjo količino vode iz žarometa lahko odstranimo le tako, da iz avta odstranimo žaromet, ga razstavimo in previdno posušimo oziroma spihamo z električnim sušilnikom – paziti pa je treba, da ob tem v žaromet ne spustimo prahu. Prav tako se ne smemo dotikati odbojnih površin reflektorja, saj jih lahko spraskamo ali poškodujemo; popraskan reflektor ne sveti več pravilno in ga je treba zamenjati.
Vgradnja dnevnih LED luči pri AMZS
Pri novih avtomobilih LED dnevne luči niso več nobena posebnost, starejši avtomobili pa tovrstnih luči nimajo in morajo imeti tudi podnevi prižgane glavne žaromete. Lahko pa lastniki starejših avtomobilov LED luči vgradijo naknadno in s tem razbremenijo žarnice žarometov. Takšno možnost svojim strankam in članom AMZS ponujajo v poslovnih enotah AMZS; v avtomobile namreč vgrajujejo komplete LED dnevnih luči izdelovalca Narva, ki vsebujejo LED žarnice moči 14 W in in sistem za samodejni vklop in izklop. Strokovnjaki AMZS poskrbijo za strokovno vgradnjo in homologacijo oziroma vpis LED luči v homologacijski kartonček avtomobila. Cena takšnega paketa je od 150 evrov naprej, člani AMZS pa lahko LED dnevne luči vgradijo v svoj avto že za 120 evrov.
Blaž Poženel
Komentarji