AMZS MOTOREVIJA, Dunajska 128, SI-1000 Ljubljana | AMZS

Kje končajo izrabljeni avtomobili?

Kje končajo izrabljeni avtomobili?

Siva pot


Vse ima svoj začetek in konec – tudi avtomobili. A če bi sodili po uradnih podatkih o razgradnji avtomobilov, se slovenski lastniki zelo neradi odrečemo svojim avtomobilom, če pa upoštevamo podatke o številu registriranih avtomobilov, pa je slika spet nekoliko drugačna. A ne glede na to, s katerega zornega kota gledamo, je dejstvo, da v Sloveniji razgradimo premalo odsluženih avtomobilov in da številni avtomobili – še vedno – končajo svojo pot brez nadzora mimo uveljavjenih pravil.

V lanskem letu je bilo v Sloveniji v okviru obstoječega sistema razgradnje avtomobilov razgrajenih zgolj 6.126 odsluženih avtomobilov. Seveda je svojo vožnjo končalo bistveno več avtomobilov. Koliko natančno ni znano, a če vemo, da se je število registriranih osebnih avtomobilov v zadnjih dveh letih, torej v letih 2012 in 2013, povečalo za 10.107 avtomobilov, da je bilo v teh dveh letih registriranih 99.537 novih osebnih avtomobilov in če upoštevamo še uvoz rabljenih avtomobilov, je jasno, da so predvidevanja, da v Sloveniji vsako leto svojo pot konča med 40.000 in 50.000 avtomobili, zelo blizu resnice.

To pomeni, da v Sloveniji na okolju prijazen način razgradimo manj kot 15 odstotkov odsluženih avtomobilov.

Kje torej konča preostalih 85 odstotkov izrabljenih avtomobilov? Poznavalci pravijo, da približno 10.000 avtomobilov izvozimo večinoma prek južne slovenske meje na trge, kjer so avtomobili še tako ali drugače uporabni. Približno 20.000 izrabljenih avtomobilov naj bi zapustilo Slovenijo – večinoma prek vzhodne slovenske meje – kot surovina. Približno toliko avtomobilov naj bi svojo pot končalo na sivem trgu odpadnih kovin in drugih materialov. Ukvarjanje z izrabljenimi avtomobili je namreč posel – in to donosen posel. Nekateri materiali, ki so vgrajeni v avtomobile, imajo namreč kar dobro ceno na trgu surovin in marsikdo v zbiranju teh surovin najde svoj zaslužek. Težava je, da seveda takšni zbiralci poberejo samo najboljše oziroma tisto, s čimer lahko največ zaslužijo, preostanek pa pustijo, kjer ga pač pustijo. Skrb za okolje seveda ni na na vrhu lestvice njihovih življenjskih prioritet.

“Vsak avto ima več kot 50 kg nevarnih snovi in lahko si vsak sam predstavlja, kje končajo zgolj te snovi pri tistih raz-strav-ljalcih, ki se požvižgajo na okoljska dovoljenja za svojo dejavnost,” pravi Franci Lenart iz druže Eko-mobil iz Velenja, ki je pri nas pooblaščena za ekološko razgradnjo avtomobilov in ima dogovor o razgradnji s Sekcijo motornih vozil pri Trgovinski zbornici Slovenije – distributerji avtomobilov so namreč odgovorni tudi za njihovo razgradnjo. “Vsak izrabljen avto je sestavljen iz materialov, ki imajo svojo ceno na trgu in torej razgrajevalcu prinašajo prihodek, in pa materialov, ki so nevarni in jih je treba ekološko primerno odstraniti in predelati, kar pa seveda stane in ima zato razgrajevalec z njimi stroške. Celoten sistem razgradnje je pri nas zasnovan tako, da zadnji lastnik avtomobila z njim nima nobenih stroškov: avtomobil pripelje na eno izmed 47 zbirnih mest, ki so po vsej Sloveniji in tam odda svoj avto. O tem dobi potrdilo, s katerim odjavi avto iz prometa. To je vsa njegova obveznost,” pravi Lenart. Končna postaja teh avtomobilov je eden izmed treh predelovalnih obratov, ki jih ima družba Eko-mobil v Sloveniji. Tam avto razgradijo, sortirajo zbrani material in ga po načelu sledljivosti oddajo – prodajo predelovalcem, ki iz njega pridobijo nov, ponovno uporaben material. Po predpisih je treba ponovno uporabiti (reciklirati) več kot 85 odstotkov avtomobila, ta delež pa se bo v prihodnjih letih povečal na 90 oziroma pozneje na 95 odstotkov.

Sivi trg


Zapisali smo že, da naj bi približno 20.000 avtomobilov na leto svojo pot končalo na sivem trgu odpadnih kovin in drugih materialov. Del teh avtomobilov konča na tako imenovanih avtoodpadih, kjer iz avtomobilov odstranijo še uporabne dele, ki jih nato lahko prodajo za rezervne dele. Preostanek avtomobilov prodajo predelovalcem, saj je to za njih ugodneje, kot če bi avto predali razgrajevalcem izrabljenih avtomobilov. Slovenski avtomobilski odpadi so združeni v gospodarsko interesno združenje pri Obrtni zbornici Slovenije, njihova največja težava pa je pridobivanje okoljevarstvenih dovoljenj.

Veliko večje težave pa predstavljajo zbiralci odpadnih surovin, ki jih dobijo iz izrabljenih avtomobilov, saj so pri svojem delu osredotočeni predvsem na odvzem materialov, ki jih lahko najbolje prodajo, medtem, ko jih materiali, ki nimajo prave vrednosti na trgu, ne zanimajo. Prav tako često zelo slabo ali pa sploh ne posrkrbijo za strupene snovi, saj te običajno končajo tam, kjer jim ni mesto in onesnažujejo okolje. Ker zbiralci odpadnih surovin iz izrabljenih avtomobilov poberejo zgolj del surovin, ne pa vseh, to pomeni, da bistveno prevelik delež izrabljenih avtomobilov končna na odlagališčih odpadkov – če tja sploh pride, sicer konča kar v naravnem okolju – kot bi bilo treba.

Seveda se vedno znova zastavi vprašanje, ali tega res ni mogoče preprečiti? Mar res ne znamo sprejeti in uresničevati ustreznih predpisov? Pri nas odjava izrabljenega vozila iz prometa temelji ali na že omenjenem potrdilu o oddaji izrabljenega vozila v razgradnjo ali pa na podpisu izjave o lokaciji izrabljenega vozila. Z izjavo zadnji uporabnik sporoči, kje se nahaja izrabljeno vozilo. Izjava je bila zasnovana za tiste, ki želijo zaradi takšnega ali drugačnega razloga izrabljen avto hraniti doma oziroma na določenem mestu, osnovni namen izjave pa je v tem, da bi lahko ustrezni organi lahko enostavno preverili, če podatki iz izjave veljajo tudi v resnici. Če ni tako, imajo možnost kaznovanja. A dober namen se je sfižil, ker ni pravega nadzora in tako praktično nihče ne nadzoruje, če je zavezanec podal resnične podatke oziroma če je izrabljen avto res na tistem mestu, kot je zapisano v izjavi.

O tem, kako urediti stanje na področju razgradnje izrabljenih vozil, se mnenja krešejo. Dejstvo je, da so zastopniki avtomobilskih znamk dolžni poskrbeti za razgradnjo izrabljenih avtov tako, da zadnji lastnik nima s tem nobenih stroškov. To je pri nas nedvomno urejeno s sistemom 47 oddajnih mest za izrabljene avtomobile in nato njihovo okolju prijazno razgradnjo. Celoten seznam je objavljen na spletni strani www.eko-mobil.si/zbiralna_mesta. Med zbiralnimi mesti sta tudi zbiralni mesti družbe Interservice v Ljubljani na Leskoškovi 11 in v Trbovljah.

A na ta način se razgradi le manjše število izrabjenih avtomobilov zaradi številnih interesov: lastniki želijo za svoj izrabljen avto dobiti še kakšen evro ali pa se ga vsaj znebiti kar na domačem dvorišču, sivi predelovalci dobro vedo, kateri odpadni materiali imajo svojo ceno, za druge pa jim ni mar in zato ti končajo na smetiščih ali celo v naravnem okolju. Očitno res potrebujemo kakšno klofuto, ki nas bo streznila tudi na tem področju.

France Kmetič





Sorodne novice

    Komentarji

    Dodaj komentar:
    Dodaj

    Ostale novice

    Novice
    27.01.2016 (Ne)prepoznavanje
    27.01.2016 Slovenski avtomobilski trg 2015
    27.01.2016 Nov pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi na javnih cestah
    27.01.2016 Izbor Slovenski avto leta 2016
    27.01.2016 Prometna varnost na slovenskih cestah v letu 2015
    27.01.2016 Sejem zabavne elektronike CES v Las Vegasu
    27.01.2016 Avtomobilski salon v Detroitu
    27.01.2016 Nova poslovna enota AMZS v Novi Gorici
    27.01.2016 Seja skupščine Avto-moto zveze Slovenije
    27.01.2016 Motorevija je vstopila v 60. leto izhajanja, njeni zametki pa segajo v leto 1925
    09.12.2015 (Ne)pravičnost?
    09.12.2015 Pogovor z evropsko komisarko za promet Violeto Bulc
    09.12.2015 TTIP sporazum in avtomobilski trg
    09.12.2015 Kako bi lahko preprečili marsikatero hudo prometno nesrečo?
    09.12.2015 Motorevija kot samostojna bralna aplikacija za tablice in pametne mobilnike
    09.12.2015 Podelitev priznanj najboljšim moto športnikom in karetistom v letu 2015
    05.11.2015 Izberite Slovenski avto leta 2016!
    05.11.2015 Kakšen je resničen izpust dušikovih oksidov dizelskih avtov?
    04.11.2015 Kdo koga ščiti?
    04.11.2015 Kaj v resnici prihaja iz izpušnih cevi avtomobilov?
    04.11.2015 Dan odprtih vrat AMZS na Vranskem
    04.11.2015 Matej Žagar je v letošnjem svetovnem prvenstvu v speedwayju osvojil šesto mesto
    02.10.2015 Epilog
    02.10.2015 Do zadnje kapljice?
    02.10.2015 Zmaga v Rusijo, ekipa AMZS deveta
    02.10.2015 Jubilej brez športne pike na i
    02.10.2015 Tim Gajser je letošnji svetovni prvak v motokrosu v razredu MX2
    01.10.2015 Izšla je oktobrska Motorevija!
    01.10.2015 AMZS test 35 zimskih pnevmatik
    26.08.2015 (Pre)obrat
    26.08.2015 Nove oblike mobilnosti
    26.08.2015 Slovenska električna rolka NGV
    26.08.2015 Le še tri leta za zamenjavo vozniških dovoljenj
    26.08.2015 Težave z izpustom trdnih delcev najsodobnejših bencinskih motorjev
    26.08.2015 Kje končajo pripomočki za prvo pomoč s pretečenim rokom trajanja?
    26.08.2015 Svetovno prvenstvo v speedwayju
    26.08.2015 V svetovnem prvenstvu v motokrosu v razredu MX2 po poškodbi Herlingsa
    26.08.2015 Izšla je septembrska Motorevija!
    26.08.2015 Otroci na poti v šolo in iz nje
    09.07.2015 Izzivi in zaveza
    09.07.2015 Fordov sistem za samodejno prilagajanje hitrostnim omejitvam
    09.07.2015 Seja skupščine Avto-moto zveze Slovenije
    09.07.2015 Mladi motokrosist Maks Mausser
    09.07.2015 Dirka evropskega prvenstva v motokrosu v Radizlu
    04.06.2015 Z elektroniko na poti do avtonomnosti
    04.06.2015 Zgrajena predor Markovec in hitra cesta Koper – Izola
    04.06.2015 Velika izbira avtokart, vodnikov in atlasov pri AMZS
    04.06.2015 Matej Žagar v svetovnem prvenstvu v speedwayju
    06.05.2015 Strategija
    06.05.2015 Akcija AMZS za večjo varnost kolesarjev in motoristov
    06.05.2015 Elektronski vdori v avtomobile
    06.05.2015 Zmagoslavje Mateja Žagarja na uvodni dirki letošnjega svetovnega prvenstva v speedwayju
    06.05.2015 Prva zmaga Tima Gajserja na dirki za svetovno prvenstvo v motokrosu v razredu MX2
    06.05.2015 Koliko v resnici tehtajo naši avtomobili?
    01.04.2015 Izmenjava
    01.04.2015 Umirjanje prometa
    01.04.2015 5. avtomobilski SPA v AMZS centru varne vožnje Vransko
    01.04.2015 Svetovno prvenstvo v motokrosu v razredu MX2
    01.04.2015 Svetovno prvenstvo v speedwayu
    01.04.2015 Stanje registriranih osebnih avtomobilov v Sloveniji konec leta 2014
    01.04.2015 Kdaj bolj realno merjenje porabe goriva?
    01.04.2015 (Ne)resnična poraba hibridnih avtov
    01.04.2015 Začetek prodaje električnih avtomobilov
    04.03.2015 (Ne)požrešnost
    04.03.2015 Uvedba sistema eCall šele leta 2018
    04.03.2015 Moto športniki pred novo tekmovalno sezono
    04.03.2015 Svetovno prvenstvo v motokrosu
    30.01.2015 BMW: krpanje varnostne luknje!
    28.01.2015 Zasuk
    28.01.2015 Slovenski avtomobilski trg v letu 2014
    28.01.2015 Prometna varnost na slovenskih cestah v lanskem letu
    28.01.2015 Starostniki v prometnih nesrečah
    28.01.2015 V izboru Slovenski avto leta 2015 je slavila škoda fabia
    28.01.2015 Sejem zabavne elektronike CES v Las Vegasu
    28.01.2015 Lucija Sajevec, nova direktorica delniške družbe AMZS
    28.01.2015 Seja skupščine Avto-moto zveze Slovenije
    28.01.2015 Jan Pancar, uspešen mladi motokrosist
    10.12.2014 Slepa ulica
    10.12.2014 Podatki v avtomobilih in njihova uporaba
    10.12.2014 Jon Boyd (General Motors)
    10.12.2014 Kako (ne)varne so slovenske ceste?
    10.12.2014 Podelitev priznanj najboljšim moto športnikom in kartistom v letu 2014
    10.12.2014 Matej Žagar, moto športnik Slovenije v letu 2014
    10.12.2014 Slovenski avto leta 2015
    05.11.2014 Izkušnje in preizkušnje
    05.11.2014 Eko nalepke na avtomobilih v prodajnih salonih
    05.11.2014 Svetovno prvenstvo v speedwayu
    05.11.2014 Električna mobilnost v Sloveniji
    05.11.2014 Uber: taksi nove dobe ali izmikanje pravilom?
    05.11.2014 Od septembra velja okoljevarstveni standard euro 6
    01.10.2014 Ironija usode
    01.10.2014 Zaščita pred avtocestnim hrupom
    01.10.2014 FIA evropsko tekmovanje mladih kolesarjev v Oslu na Norveškem
    01.10.2014 Skupna akcija AMZS in Rdečega križa Slovenije na MOS v Celju
    01.10.2014 Seja skupščine Avto-moto zveze Slovenije
    01.10.2014 Tim Gajser je v letošnjem svetovnem prvenstvu v motokrosu v razredu MX2 osvojil peto mesto
    28.08.2014 Ne le prve šolske dni!
    28.08.2014 Združevanje izpitnih centrov za opravljanje voziških izpitov
    28.08.2014 Mednarodni program ugodnosti za člane AMZS Show your Card!
    28.08.2014 Nova pravila vožnje v naravnem okolju
    28.08.2014 Klicni center AMZS in pomoč na cesti
    28.08.2014 Janez Remše
    09.07.2014 Vrednote
    09.07.2014 Gradnja avtoceste med Gruškovjem in Draženci
    09.07.2014 Gajser tik pod vrhom
    09.07.2014 Vzdrževanje slovenskih cest
    09.07.2014 Sodobni trivaljni motorji
    04.06.2014 Obveza in zaveza
    04.06.2014 Odprtje linije za izdelavo novega renaulta twinga v Revozu v Novem mestu
    04.06.2014 25 let katalizatorja
    04.06.2014 Nogomet in njegova povezava z avtomobili
    04.06.2014 Zmaga Mateja Žagarja na dirki za SP v speedwayu na Finskem
    06.05.2014 Kaznovanje za prometne prekrške v tujini
    06.05.2014 Sožitje avtomobilistov in kolesarjev
    06.05.2014 Kje končajo izrabljeni avtomobili?
    06.05.2014 Beleženje števila prevoženih kilometrov ob tehničnem pregledu
    06.05.2014 112 let merilnika hitrosti
    06.05.2014 Sejem Avto in vzdrževanje v Celju
    06.05.2014 Pogovor s podpredsednikom AMZS Jožetom Režonjo
    06.05.2014 Pogovor z Miranom Stanovnikom
    06.05.2014 Zamik na račun mrtvih
    02.04.2014 Elektrošok
    02.04.2014 Divjad na cesti
    02.04.2014 Mobilne aplikacije za slovenske avtomobiliste
    02.04.2014 Izkušnje udeležencev tečajev varne vožnje za motoriste v AMZS Centru varne vožnje Vransko
    02.04.2014 Letošnje svetovno prvenstvo v speedwayju
    02.04.2014 Avtomobilski SPA v AMZS Centru varne vožnje
    02.04.2014 Pogovor z doc. dr. Petrom Liparjem, predstojnikom Prometnotehniškega inštituta FGG Ljubljana
    02.04.2014 Predpisi o vleki prikolic
    05.03.2014 eCall – samodejni klic na pomoč ob prometni nesreči na voljo tudi v Sloveniji
    05.03.2014 Avtomobilska črna skrinjica – bo postala del naših avtomobilov?
    05.03.2014 Svetovno prvenstvo v motokrosu
    05.03.2014 Pogovor z Janezom Prosenikom
    05.03.2014 Stanje registriranih osebnih avtomobilov v Sloveniji konec leta 2013
    05.03.2014 Prestavitev
    03.02.2014 Davki za varnost?
    03.02.2014 Slovenski avtomobilski trg v letu 2013
    03.02.2014 Nepravinosti pri izobraževanju voznikov
    03.02.2014 AMZS kasko promet samo za člane AMZS
    03.02.2014 Priprave na začetek nove tekmovalne sezone
    03.02.2014 Izbor Slovenski avto leta 2014 - zmagala je škoda octavia
    11.12.2013 Avtomobilske novosti v prihajajočem letu
    11.12.2013 Za predsednika AMZS izvoljen Anton Breznik
    11.12.2013 Pogovor z novim predsednikom AMZS Antonom Breznikom
    11.12.2013 Podelitev priznanj najboljšim slovenskim moto športnikom in kartistom
    11.12.2013 Preusmerjanje pozornosti
    08.11.2013 Slovenski avto leta 2014
    07.11.2013 Komu sveti?
    07.11.2013 Kakšno gorivo (lahko) točimo v naše avtomobile?
    07.11.2013 Pogovor z Davidom Juričem, generalnim direktorjem družbe Summit motors Ljubljana
    07.11.2013 Matej Žagar o letošnji tekmovalni sezoni
    07.11.2013 Vinjete za vožnjo po slovenskih avtocestah v letu 2014
    07.11.2013 Skupščina Avto-moto zveze Slovenije
    03.10.2013 Vožnja v naravnem okolju
    03.10.2013 Mladi kolesarji AMZS so se izkazali!
    03.10.2013 Svetovni prvak!
    03.10.2013 Dirka za svetovno prvenstvo v speedwayju v Krškem
    02.10.2013 Avtogol
    30.08.2013 Seja skupščine Avto-moto zveze Slovenije
    30.08.2013 Evropsko prvenstvo v minimotu na Vranskem
    29.08.2013 (Iz)govori
    29.08.2013 Obeta se podražitev vinjet za uporabo slovenskih avtocest
    29.08.2013 Spremembe zakona o pravilih cestnega prometa
    29.08.2013 Električni avtomobili
    06.07.2013 Nevaren dotik
    06.07.2013 Pomemben mejnik
    06.07.2013 Zemeljski plin kot pogonsko gorivo
    06.07.2013 Najboljši kolesarji AMD Moste
    06.07.2013 Gerčar ponovil lanski uspeh
    05.07.2013 Delitev in souporaba avtomobila – se rešitev lahko uveljavi tudi pri nas?
    05.07.2013 Pomoč iz zraka
    30.05.2013 Zavajanje z uradnimi podatki o porabi goriva
    29.05.2013 Počivališča ob slovenskih avtocestah
    29.05.2013 Na plakatirani strani Alp!
    29.05.2013 Obnova avtocest v letu 2013
    29.05.2013 Pešci so najšibkejši
    29.05.2013 Žagar med najboljšimi
    29.05.2013 Uvodnik, Motorevija junij 2013
    26.04.2013 Manj žrtev, več prometa, nevarni odseki
    25.04.2013 Luknje – na cestah in v blagajnah!
    25.04.2013 Kratkovidnost
    28.03.2013 Uvodnik, Motorevija april 2013
    28.03.2013 Potepanje po Tuniziji
    28.03.2013 Od voznika do komentatorja
    28.03.2013 Nevarna jeza
    28.03.2013 Ne le pripravljenost, tudi znanje!
    28.03.2013 Samodejni klic na pomoč
    28.03.2013 AMZS Potovanja - nova ugodnost za člane AMZS
    28.03.2013 Novo in ekskluzivno za člane AMZS - AMZS zavarovanje
    28.03.2013 Pred začetkom motoristične sezone
    28.03.2013 Zakaj oči lezejo skupaj?
    28.03.2013 Avtomobilski SPA v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem
    28.03.2013 Kako vozijo v Skandinaviji
    28.03.2013 Žagar začel s petimi točkami
    27.02.2013 S katerimi in kakšnimi avtio se vozimo v Sloveniji?
    27.02.2013 Priprave najboljših slovenskih motošportnikov na novo tekmovalno sezono
    25.01.2013 Prometna varnost na slovenskih cestah v letu 2012
    25.01.2013 Izbor Slovenski avto leta 2013
    25.01.2013 Pogovor z Matejem Žagarjem, december 2012
    25.01.2013 Skupščina Avto-moto zveze Slovenije, 12.12.2012
    25.01.2013 Novost pri članstvu AMZS v letu 2013
    25.01.2013 Vinko Zajec, dobitnik priznanja Državnega sveta RS za prostovoljno delo
    22.01.2013 Najmanjša prodaja v tem stoletju!
    12.12.2012 Avto, ki vozi sam, postaja realnost
    12.12.2012 Odkrivajmo in izkusimo Slovenijo
    12.12.2012 Podelitev priznanj najboljšim moto športnikom in kartistom v letu 2012
    12.12.2012 Klemen Gerčar, motošportnik leta
    12.12.2012 Uvodnik, december 2012
    12.12.2012 Kazni za prometne prekrške storjene v tujini: kdo in kako jih lahko izterja?
    07.11.2012 Dr. Danijel Starman, predsednik Avto-moto zveze Slovenije: pogovor
    07.11.2012 AMZS na 12. festivalu za tretje življenjsko obdobje
    07.11.2012 Uvodnik, november 2012
    07.11.2012 Dan odprtih vrat AMZS na Vranskem 2012
    07.11.2012 Uspešni slovenski motokrosisti
    06.10.2012 Uvodnik, oktober 2012
    06.10.2012 Tekmovanje iz tehničnega reševanja ob prometni nesreči
    05.10.2012 FIA evropsko prometno-izobraževalno tekmovanje
    05.10.2012 Tim Gajser mladinski svetovni prvak v motokrosu v razredu 125
    29.08.2012 Ali zaupate svojim očem?
    29.08.2012 Milejše kazni!
    06.05.2012 Motorevija tudi za iPad!
    25.04.2012 Kje je meja? Rekordno visoke cene goriv
    05.04.2012 Kilometri - prevoženi ali prirejeni?
    04.04.2012 VW lego avto

    Pomoč na cesti

    1987 ali ++386 1 5305 353
    24 ur na dan, vse dni v letu
    Cena klica na številko 1987 je odvisna od operaterja.
    Za več informacij kliknite tu.

    Informacijski center

    brezplačna št.: 080 28 20
    stac. tel.: +386 1 5305 300