AMZS MOTOREVIJA, Dunajska 128, SI-1000 Ljubljana | AMZS

Kako (ne)varne so slovenske ceste?

Kako (ne)varne so slovenske ceste?

Majhna vlaganja za bistveno večjo varnost


Polovica slovenskih cest je ocenjena z dvema najslabšima možnima ocenama od petih – z oceno zelo slabo in slabo. To je le eno od dognanj dve leti trajajočega mednarodnega projekta ocenjevanja cest Sensor, ki ga je v Sloveniji izvedla Avto-moto zveza Slovenije. Pod natančnen drobnogled so strokovnjaki vzeli 3179 kilometrov slovenskih avtocest, hitrih cest, glavnih in regionalnih cest, jih natančno ocenili in predlagali tudi ukrepe, ki bi izboljšali varnost na teh cestah. Rezultati in rešitve so torej znani – zdaj so na vrsti upravljalci naših cest.

Kako velika je stopnja tveganja?


Strokovnjaki Avto-moto zveze Slovenije so naše ceste ocenili na dva načina. V prvem delu so na več kot 6500 kilometrih slovenskih cest ugotovili stopnjo tveganja, da se zgodi prometna nesreča s hudo poškodovanimi ali celo umrlimi na določenem odseku ceste. Stopnjo tveganja za prometno nesrečo na določenem odseku ceste so strokovnjaki ugotavljali ob pomoči poročil o prometnih nesrečah in podatkov o gostoti prometa, ki jo ugotavljajo števci prometa, postavljeni na slovenskih cestah. Ob gostoti prometa so za oceno tveganja pomembni tudi podatki o številu in kraju nesreč; združevanje teh podatkov daje jasno sliko, na katerih slovenskih cestah je tveganje največje. Rezultati so v projektu ovrednoteni s petimi stopnjami tveganja – od nizke do visoke: 35,2 odstotka slovenskih državnih cest je imelo nizko stopnjo tveganja, 19,2 odstotka cest je imelo nizko srednjo stopnjo tveganja, 20,4 odstotka srednjo stopnjo tveganja, 11,7 odstotka srednje visoko stopnjo tveganja, 13,5 odstotka cest pa je imelo visoko stopnjo tveganja.

Podroben pregled cest


Drugi način ocenjevanja slovenskih cest, ki so ga opravili strokovnjaki Avtomoto zveze Slovenije, je zajel 3179 kilometrov cest; na teh cestah so z neposrednim tehničnim pregledom cest ugotovili njihovo varnostno zasnovo. Pregled ceste so opravili z vozilom, ki je bilo opremljeno s posebno snemalno opremo; dobljene posnetke so razdelili na 100-metrske odseke, pri teh pa ovrednotili 52 različnih lastnosti in posebnosti. Tako so na primer ocenili in ovrednotili število voznih pasov in širino voznih pasov ter vozišča, razmejitev smernih vozišč in razmejitev voznih pasov, ukrivljenost cest in vertikalni potek, obcestne naprave za varovanje in zaščito ter obcestne ovire, stanje voziščne konstrukcije, površine in naprave za kolesarje ter pešce in številne druge lastnosti.

Tem ovrednotenim lastnostim cest so dodali še podatke o prometnih obremenitvah, operativne in povprečne hitrosti vozil in podatke o tipih prometnih nesreč, ocenili in dodali pa so še povprečno projektantsko raven cen za možne tehnične ukrepe, da bi ceste izboljšali oziroma naredili bolj varne. Vse pregledane ceste so razdelili v pet kakovostnih skupin v skladu z mednarodnimi standardi ocenjevanja cest po metodologiji EuroRAP.


*za večji prikaz kliknite na sliko.

Sprejemljivo na avtocestah, nevarno drugod


Takšno tehnično ocenjevanje je zajelo 3179 km slovenskih cest – od tega 1127 kilometrov avtocest in hitrih cest, 645 kilometrov glavnih cest in 1407 kilometrov regionalnih cest. 627,4 kilometra cest je dobilo najslabšo oceno eno zvezdico, 898 km cest je dobilo dve zvezdici, 1449,4 km cest je dobilo tri zvezdice, 181,7 km cest štiri zvezdice in le 22,4 km cest je dobilo najboljšo oceno pet zvezdic. Lahko nas veseli dejstvo, da je 1450 km cest dobilo oceno tri zvezdice, a skoraj polovica teh je avtocest in hitrih cest, ki so bolj varne že zaradi svoje zasnove. Eno in dve zvezdici je dobilo 1525 km cest, tri ali več zvezdic pa 1653; skupno je torej skoraj polovica naših ocenjenih cest nevarnih. Pri zgolj glavnih in regionalnih cestah je rezultat še slabši; skoraj 60 odstotkov glavnih cest je dobilo le eno ali dve zvezdici, pri regionalnih cestah je ta delež 58 odstotkov (bolj podrobne ocene so razvidne iz tabele, na zemljevidu pa se vidi, katere ceste so najbolj nevarne).


*za večji prikaz kliknite na tabelo.

Ukrepi za izboljšanje cest so znani


Nevarnih cest seveda ne moremo zgraditi na novo, lahko pa jih popravimo in dodelamo v varnejše. “Varna” cesta mora biti zasnovana in zgrajena tako, da preprečuje nastanek nevarnosti oziroma konfliktnih situa-cij, omogočiti mora možnost pravilnega reagiranja udeležencev v kritičnih trenutkih, če pa že pride do nesreče, mora nuditi ustrezno raven zaščite.

Analiza prometnih nesreč namreč jasno pove, da so pri nas najpogostejša čelna trčenja, bočna trčenja v križiščih in na priključkih, zdrsi vozil s ceste in nesreče s pešci in kolesarji. Zato so tudi predlagani ukrepi takšni, ki vse to onemogočajo – v marsikaterem primeru pa sploh ne zahtevajo veliko časa ali finančnih sredstev. Cesta mora vozilom in potnikom v njih nuditi zaščito ob zdrsu vozila s ceste, omogočiti voznikom opozorila v obliki ropotnih (zvočnih) črt ob robovih ceste, jih z ustreznimi talnimi oznakami pravilno voditi v smeri vožnje, omogočati popravke smeri vožnje na razširjenih robnih pasovih in preprečevati čelna trčenja z razmejitvami smernih vozišč. Vse to lahko dosežemo z varnostnimi ograjami, odstranitvijo ovir v obcestnem prostoru, z ropotnimi črtami, razločnejšimi talnimi oznakami, širšimi robnimi pasovi in asfaltiranimi bankinami, sredinskimi razmejitvami smernih vozišč, zavijalnimi pasovi v križiščih, preihtevalnimi pasovi na dolgih vzponih, preplastitvami cestnih površin, širšimi voznimi pasovi in boljšo javno razsvetljavo.

Večino teh ukrepov bi vzdrževalci in upravljalci cest lahko izvedli ob rednem vzdrževanju cest in ob rekonstrukcijah; upoštevati bi jih bilo treba tudi v študijah in projektih, na osnovi katerih bodo v prihodnosti urejali in opremljali naše ceste.

Na vrsti je država


Ukrepi, ki so jih predlagali sodelavci projekta Sensor, seveda niso zastonj, a zastonj niso niti hude poškodbe ali smrtne žrtve v prometnih nesrečah. Tako je strošek posodobitve in obnove cest v projektu Sensor ocenjen na 170 milijonov evrov, ki bi jih morali za obnovo nameniti v naslednjih 20 letih. Če bi to naredili, bi se število hudo poškodovanih in smrtnih žrtev na obravnavanih cestah v naslednjih 20 letih zmanjšalo za približno 4800 ljudi oziroma za 38 odstotkov. Ne smemo namreč pozabiti, da nas hudo poškodovani in mrtvi v prometu veliko stanejo – ocenjena škoda zaradi 4800 poškodovanih in mrtvih je namreč večja od 1,2 milijarde evrov.

Na vrsti je torej država, ki bi morala zagotoviti sistematičen pristop k izboljšanju cestne infrastrukture in se z nacionalnim programom zavezati k najnižjemu standardu vsaj treh zvezdic za vse državne ceste. Zagotoviti bi morala vire financiranja, ne pa upravljalcem cest jemati sredstva; zasnovati (in se ga držati) bi morala terminski plan obnove, redno pregledovati in ocenjevati ceste po standardih EuroRAP ter zasnovati in izvesti hitroizvedljive in cenovno ugodne ukrepe. Avto-moto zveza Slovenije in ostali partnerji v projektu Sensor so takšne ukrepe predlagali – z zgolj 8,5 milijona evrov investicij v varnejše ceste bi v enem letu preprečili 240 mrtvih in hudo poškodovanih v prometu.

Blaž Poženel





Komentarji

Dodaj komentar:
Dodaj

Ostale novice

Novice
27.01.2016 (Ne)prepoznavanje
27.01.2016 Slovenski avtomobilski trg 2015
27.01.2016 Nov pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi na javnih cestah
27.01.2016 Izbor Slovenski avto leta 2016
27.01.2016 Prometna varnost na slovenskih cestah v letu 2015
27.01.2016 Sejem zabavne elektronike CES v Las Vegasu
27.01.2016 Avtomobilski salon v Detroitu
27.01.2016 Nova poslovna enota AMZS v Novi Gorici
27.01.2016 Seja skupščine Avto-moto zveze Slovenije
27.01.2016 Motorevija je vstopila v 60. leto izhajanja, njeni zametki pa segajo v leto 1925
09.12.2015 (Ne)pravičnost?
09.12.2015 Pogovor z evropsko komisarko za promet Violeto Bulc
09.12.2015 TTIP sporazum in avtomobilski trg
09.12.2015 Kako bi lahko preprečili marsikatero hudo prometno nesrečo?
09.12.2015 Motorevija kot samostojna bralna aplikacija za tablice in pametne mobilnike
09.12.2015 Podelitev priznanj najboljšim moto športnikom in karetistom v letu 2015
05.11.2015 Izberite Slovenski avto leta 2016!
05.11.2015 Kakšen je resničen izpust dušikovih oksidov dizelskih avtov?
04.11.2015 Kdo koga ščiti?
04.11.2015 Kaj v resnici prihaja iz izpušnih cevi avtomobilov?
04.11.2015 Dan odprtih vrat AMZS na Vranskem
04.11.2015 Matej Žagar je v letošnjem svetovnem prvenstvu v speedwayju osvojil šesto mesto
02.10.2015 Epilog
02.10.2015 Do zadnje kapljice?
02.10.2015 Zmaga v Rusijo, ekipa AMZS deveta
02.10.2015 Jubilej brez športne pike na i
02.10.2015 Tim Gajser je letošnji svetovni prvak v motokrosu v razredu MX2
01.10.2015 Izšla je oktobrska Motorevija!
01.10.2015 AMZS test 35 zimskih pnevmatik
26.08.2015 (Pre)obrat
26.08.2015 Nove oblike mobilnosti
26.08.2015 Slovenska električna rolka NGV
26.08.2015 Le še tri leta za zamenjavo vozniških dovoljenj
26.08.2015 Težave z izpustom trdnih delcev najsodobnejših bencinskih motorjev
26.08.2015 Kje končajo pripomočki za prvo pomoč s pretečenim rokom trajanja?
26.08.2015 Svetovno prvenstvo v speedwayju
26.08.2015 V svetovnem prvenstvu v motokrosu v razredu MX2 po poškodbi Herlingsa
26.08.2015 Izšla je septembrska Motorevija!
26.08.2015 Otroci na poti v šolo in iz nje
09.07.2015 Izzivi in zaveza
09.07.2015 Fordov sistem za samodejno prilagajanje hitrostnim omejitvam
09.07.2015 Seja skupščine Avto-moto zveze Slovenije
09.07.2015 Mladi motokrosist Maks Mausser
09.07.2015 Dirka evropskega prvenstva v motokrosu v Radizlu
04.06.2015 Z elektroniko na poti do avtonomnosti
04.06.2015 Zgrajena predor Markovec in hitra cesta Koper – Izola
04.06.2015 Velika izbira avtokart, vodnikov in atlasov pri AMZS
04.06.2015 Matej Žagar v svetovnem prvenstvu v speedwayju
06.05.2015 Strategija
06.05.2015 Akcija AMZS za večjo varnost kolesarjev in motoristov
06.05.2015 Elektronski vdori v avtomobile
06.05.2015 Zmagoslavje Mateja Žagarja na uvodni dirki letošnjega svetovnega prvenstva v speedwayju
06.05.2015 Prva zmaga Tima Gajserja na dirki za svetovno prvenstvo v motokrosu v razredu MX2
06.05.2015 Koliko v resnici tehtajo naši avtomobili?
01.04.2015 Izmenjava
01.04.2015 Umirjanje prometa
01.04.2015 5. avtomobilski SPA v AMZS centru varne vožnje Vransko
01.04.2015 Svetovno prvenstvo v motokrosu v razredu MX2
01.04.2015 Svetovno prvenstvo v speedwayu
01.04.2015 Stanje registriranih osebnih avtomobilov v Sloveniji konec leta 2014
01.04.2015 Kdaj bolj realno merjenje porabe goriva?
01.04.2015 (Ne)resnična poraba hibridnih avtov
01.04.2015 Začetek prodaje električnih avtomobilov
04.03.2015 (Ne)požrešnost
04.03.2015 Uvedba sistema eCall šele leta 2018
04.03.2015 Moto športniki pred novo tekmovalno sezono
04.03.2015 Svetovno prvenstvo v motokrosu
30.01.2015 BMW: krpanje varnostne luknje!
28.01.2015 Zasuk
28.01.2015 Slovenski avtomobilski trg v letu 2014
28.01.2015 Prometna varnost na slovenskih cestah v lanskem letu
28.01.2015 Starostniki v prometnih nesrečah
28.01.2015 V izboru Slovenski avto leta 2015 je slavila škoda fabia
28.01.2015 Sejem zabavne elektronike CES v Las Vegasu
28.01.2015 Lucija Sajevec, nova direktorica delniške družbe AMZS
28.01.2015 Seja skupščine Avto-moto zveze Slovenije
28.01.2015 Jan Pancar, uspešen mladi motokrosist
10.12.2014 Slepa ulica
10.12.2014 Podatki v avtomobilih in njihova uporaba
10.12.2014 Jon Boyd (General Motors)
10.12.2014 Kako (ne)varne so slovenske ceste?
10.12.2014 Podelitev priznanj najboljšim moto športnikom in kartistom v letu 2014
10.12.2014 Matej Žagar, moto športnik Slovenije v letu 2014
10.12.2014 Slovenski avto leta 2015
05.11.2014 Izkušnje in preizkušnje
05.11.2014 Eko nalepke na avtomobilih v prodajnih salonih
05.11.2014 Svetovno prvenstvo v speedwayu
05.11.2014 Električna mobilnost v Sloveniji
05.11.2014 Uber: taksi nove dobe ali izmikanje pravilom?
05.11.2014 Od septembra velja okoljevarstveni standard euro 6
01.10.2014 Ironija usode
01.10.2014 Zaščita pred avtocestnim hrupom
01.10.2014 FIA evropsko tekmovanje mladih kolesarjev v Oslu na Norveškem
01.10.2014 Skupna akcija AMZS in Rdečega križa Slovenije na MOS v Celju
01.10.2014 Seja skupščine Avto-moto zveze Slovenije
01.10.2014 Tim Gajser je v letošnjem svetovnem prvenstvu v motokrosu v razredu MX2 osvojil peto mesto
28.08.2014 Ne le prve šolske dni!
28.08.2014 Združevanje izpitnih centrov za opravljanje voziških izpitov
28.08.2014 Mednarodni program ugodnosti za člane AMZS Show your Card!
28.08.2014 Nova pravila vožnje v naravnem okolju
28.08.2014 Klicni center AMZS in pomoč na cesti
28.08.2014 Janez Remše
09.07.2014 Vrednote
09.07.2014 Gradnja avtoceste med Gruškovjem in Draženci
09.07.2014 Gajser tik pod vrhom
09.07.2014 Vzdrževanje slovenskih cest
09.07.2014 Sodobni trivaljni motorji
04.06.2014 Obveza in zaveza
04.06.2014 Odprtje linije za izdelavo novega renaulta twinga v Revozu v Novem mestu
04.06.2014 25 let katalizatorja
04.06.2014 Nogomet in njegova povezava z avtomobili
04.06.2014 Zmaga Mateja Žagarja na dirki za SP v speedwayu na Finskem
06.05.2014 Kaznovanje za prometne prekrške v tujini
06.05.2014 Sožitje avtomobilistov in kolesarjev
06.05.2014 Kje končajo izrabljeni avtomobili?
06.05.2014 Beleženje števila prevoženih kilometrov ob tehničnem pregledu
06.05.2014 112 let merilnika hitrosti
06.05.2014 Sejem Avto in vzdrževanje v Celju
06.05.2014 Pogovor s podpredsednikom AMZS Jožetom Režonjo
06.05.2014 Pogovor z Miranom Stanovnikom
06.05.2014 Zamik na račun mrtvih
02.04.2014 Elektrošok
02.04.2014 Divjad na cesti
02.04.2014 Mobilne aplikacije za slovenske avtomobiliste
02.04.2014 Izkušnje udeležencev tečajev varne vožnje za motoriste v AMZS Centru varne vožnje Vransko
02.04.2014 Letošnje svetovno prvenstvo v speedwayju
02.04.2014 Avtomobilski SPA v AMZS Centru varne vožnje
02.04.2014 Pogovor z doc. dr. Petrom Liparjem, predstojnikom Prometnotehniškega inštituta FGG Ljubljana
02.04.2014 Predpisi o vleki prikolic
05.03.2014 eCall – samodejni klic na pomoč ob prometni nesreči na voljo tudi v Sloveniji
05.03.2014 Avtomobilska črna skrinjica – bo postala del naših avtomobilov?
05.03.2014 Svetovno prvenstvo v motokrosu
05.03.2014 Pogovor z Janezom Prosenikom
05.03.2014 Stanje registriranih osebnih avtomobilov v Sloveniji konec leta 2013
05.03.2014 Prestavitev
03.02.2014 Davki za varnost?
03.02.2014 Slovenski avtomobilski trg v letu 2013
03.02.2014 Nepravinosti pri izobraževanju voznikov
03.02.2014 AMZS kasko promet samo za člane AMZS
03.02.2014 Priprave na začetek nove tekmovalne sezone
03.02.2014 Izbor Slovenski avto leta 2014 - zmagala je škoda octavia
11.12.2013 Avtomobilske novosti v prihajajočem letu
11.12.2013 Za predsednika AMZS izvoljen Anton Breznik
11.12.2013 Pogovor z novim predsednikom AMZS Antonom Breznikom
11.12.2013 Podelitev priznanj najboljšim slovenskim moto športnikom in kartistom
11.12.2013 Preusmerjanje pozornosti
08.11.2013 Slovenski avto leta 2014
07.11.2013 Komu sveti?
07.11.2013 Kakšno gorivo (lahko) točimo v naše avtomobile?
07.11.2013 Pogovor z Davidom Juričem, generalnim direktorjem družbe Summit motors Ljubljana
07.11.2013 Matej Žagar o letošnji tekmovalni sezoni
07.11.2013 Vinjete za vožnjo po slovenskih avtocestah v letu 2014
07.11.2013 Skupščina Avto-moto zveze Slovenije
03.10.2013 Vožnja v naravnem okolju
03.10.2013 Mladi kolesarji AMZS so se izkazali!
03.10.2013 Svetovni prvak!
03.10.2013 Dirka za svetovno prvenstvo v speedwayju v Krškem
02.10.2013 Avtogol
30.08.2013 Seja skupščine Avto-moto zveze Slovenije
30.08.2013 Evropsko prvenstvo v minimotu na Vranskem
29.08.2013 (Iz)govori
29.08.2013 Obeta se podražitev vinjet za uporabo slovenskih avtocest
29.08.2013 Spremembe zakona o pravilih cestnega prometa
29.08.2013 Električni avtomobili
06.07.2013 Nevaren dotik
06.07.2013 Pomemben mejnik
06.07.2013 Zemeljski plin kot pogonsko gorivo
06.07.2013 Najboljši kolesarji AMD Moste
06.07.2013 Gerčar ponovil lanski uspeh
05.07.2013 Delitev in souporaba avtomobila – se rešitev lahko uveljavi tudi pri nas?
05.07.2013 Pomoč iz zraka
30.05.2013 Zavajanje z uradnimi podatki o porabi goriva
29.05.2013 Počivališča ob slovenskih avtocestah
29.05.2013 Na plakatirani strani Alp!
29.05.2013 Obnova avtocest v letu 2013
29.05.2013 Pešci so najšibkejši
29.05.2013 Žagar med najboljšimi
29.05.2013 Uvodnik, Motorevija junij 2013
26.04.2013 Manj žrtev, več prometa, nevarni odseki
25.04.2013 Luknje – na cestah in v blagajnah!
25.04.2013 Kratkovidnost
28.03.2013 Uvodnik, Motorevija april 2013
28.03.2013 Potepanje po Tuniziji
28.03.2013 Od voznika do komentatorja
28.03.2013 Nevarna jeza
28.03.2013 Ne le pripravljenost, tudi znanje!
28.03.2013 Samodejni klic na pomoč
28.03.2013 AMZS Potovanja - nova ugodnost za člane AMZS
28.03.2013 Novo in ekskluzivno za člane AMZS - AMZS zavarovanje
28.03.2013 Pred začetkom motoristične sezone
28.03.2013 Zakaj oči lezejo skupaj?
28.03.2013 Avtomobilski SPA v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem
28.03.2013 Kako vozijo v Skandinaviji
28.03.2013 Žagar začel s petimi točkami
27.02.2013 S katerimi in kakšnimi avtio se vozimo v Sloveniji?
27.02.2013 Priprave najboljših slovenskih motošportnikov na novo tekmovalno sezono
25.01.2013 Prometna varnost na slovenskih cestah v letu 2012
25.01.2013 Izbor Slovenski avto leta 2013
25.01.2013 Pogovor z Matejem Žagarjem, december 2012
25.01.2013 Skupščina Avto-moto zveze Slovenije, 12.12.2012
25.01.2013 Novost pri članstvu AMZS v letu 2013
25.01.2013 Vinko Zajec, dobitnik priznanja Državnega sveta RS za prostovoljno delo
22.01.2013 Najmanjša prodaja v tem stoletju!
12.12.2012 Avto, ki vozi sam, postaja realnost
12.12.2012 Odkrivajmo in izkusimo Slovenijo
12.12.2012 Podelitev priznanj najboljšim moto športnikom in kartistom v letu 2012
12.12.2012 Klemen Gerčar, motošportnik leta
12.12.2012 Uvodnik, december 2012
12.12.2012 Kazni za prometne prekrške storjene v tujini: kdo in kako jih lahko izterja?
07.11.2012 Dr. Danijel Starman, predsednik Avto-moto zveze Slovenije: pogovor
07.11.2012 AMZS na 12. festivalu za tretje življenjsko obdobje
07.11.2012 Uvodnik, november 2012
07.11.2012 Dan odprtih vrat AMZS na Vranskem 2012
07.11.2012 Uspešni slovenski motokrosisti
06.10.2012 Uvodnik, oktober 2012
06.10.2012 Tekmovanje iz tehničnega reševanja ob prometni nesreči
05.10.2012 FIA evropsko prometno-izobraževalno tekmovanje
05.10.2012 Tim Gajser mladinski svetovni prvak v motokrosu v razredu 125
29.08.2012 Ali zaupate svojim očem?
29.08.2012 Milejše kazni!
06.05.2012 Motorevija tudi za iPad!
25.04.2012 Kje je meja? Rekordno visoke cene goriv
05.04.2012 Kilometri - prevoženi ali prirejeni?
04.04.2012 VW lego avto

Pomoč na cesti

1987 ali ++386 1 5305 353
24 ur na dan, vse dni v letu
Cena klica na številko 1987 je odvisna od operaterja.
Za več informacij kliknite tu.

Informacijski center

brezplačna št.: 080 28 20
stac. tel.: +386 1 5305 300