AMZS MOTOREVIJA, Dunajska 128, SI-1000 Ljubljana | AMZS

BMW-jevi dnevi inovacij 2009

 

Odkrite skrivnosti
BMW-jevi dnevi inovacij

Razvojni oddelki so običajno najbolj varovani in najbolj skrivnostni oddelki avtomobilskih izdelovalcev. Le redko se zgodi, da v te oddelke spustijo javnost; eno takšnih redkih priložnosti je pred kratkim pripravil BMW, ki je novinarjem na Dnevih inovacij omogočil vpogled v avtomobilsko prihodnost. Teme: notranjost, “infotainment” in mobilnost.

 

Kaj vse bodo v prihodnosti prikazovali avtomobilski merilniki in zasloni na armaturni plošči? Kako bo videti avtomobilski sedež prihodnosti? Kako z osvetlitvijo in zvokom vplivati na razpoloženje voznika? Kako učinkovito povezati in prikazati različne možne poti na potovanju? Na ta in še številna druga vprašanja so nam skušali odgovoriti strokovnjaki, ki pri BMW raziskujejo in razvijajo tehnologije prihodnosti. Prizorišče je bil BMW razvojni in raziskovalni center FIZ (Forschungs- und Innovationszentrum), kjer pod eno streho delajo razvojniki različnih področij.

 

Osvetlitev notranjosti

 

Osvetlitev notranjosti poznamo že dolgo časa – običajno kot izvor svetlobe, ki osvetljuje osrednji del avtomobilove notranjosti, obrobne dele in kotičke pa slabše ali sploh ne. V avtu prihodnosti osvetlitev notranjosti ne bo tako enoplastna, saj lahko z lučjo dosežemo različne učinke – od poudarka razpoloženja do osvetlitve strukture materialov. Vzor za to so na primer nočni klubi, ki z različno osvetlitvijo dosežejo spektakularne učinke. V avtu seveda nikoli ne bo tako kričeče ali utripajoče svetlo, smo pa lahko pri demonstracijskem avtu videli, da z več viri svetlobe, s pravilno razvrstitvijo in različno barvo ter jakostjo dosežemo prijetno ambientalno osvetlitev, ki pomirja in hkrati notranjosti doda vtis žlahtnosti in prestiža. Več virov svetlobe v notranjosti sicer že lahko srečamo v sodobnih avtih, v prihodnje pa bo to še bolj očitno.

 

Merilniki in prikazovalniki

 

Merilniki in zasloni so za voznika vir informacij – več jih je, bolje je seznanjen z dogajanjem v avtomobilu in okoli njega. A preveč informacij voznika moti pri vožnji, zato se avtomobilski izdelovalci ukvarjajo z vprašanjem, kako te informacije varno in pregledno podati vozniku. Pri BMW so že leta 2003 predstavili optični prikazovalnik podatkov na vetrobransko steklo (head-up display), ki vozniku omogoča prebiranje informacije, ne da bi odvrnil pogled s ceste. Prikazovalnik podatkov na vetrobransko steklo bo imel veliko vlogo tudi v prihodnje, saj pri BMW razvijajo zmogljivejše sisteme, pri čemer raziskujejo prikazovanje v več barvah in v večjem obsegu. Prototip prikazovalnika prihodnosti je pokazal, da so informacije preglednejše in obsežnejše, dobrodošla pa bo tudi možnost, da si bo voznik sam nastavil obseg in velikost prikazanih informacij. Te ne bodo omejene zgolj na prikazovanje hitrosti ali opozorilne informacije, ampak bomo lahko na vetrobranskem steklu videli tudi navigacijske informacije, telefonske izbirnike, pa tudi izbirnike za izbiro glasbe.

 

Drugo področje razvoja je osredotočeno na sredinske informacijske zaslone, kakršnega poznamo na primer pri miniju. Kot zanimiv in zabaven pogled v prihodnost so nam pokazali zaslon, ki podatke prikazuje na “kroglast”, tridimenzionalen način, v svetlih barvah. Takšno prikazovanje dosežejo ob pomoči barvnega laserskega projektorja. 

 

Aktivno oblikovanje zvoka

 

Zvok je v avtu praviloma nezaželen; z izolacijskimi materiali in drugimi posegi se avtomobilski izdelovalci trudijo potniško kabino izolirati od motornega hrupa, od hrupa s ceste, pa tudi od drugih nezaželenih zvokov. Pri BMW pa na “zvočno” prihodnost gledajo tudi drugače; s poudarjanjem in oblikovanjem zvoka, saj naj bi tudi zvok v avtu vplival na razpoloženje in občutke voznika. Aktivno oblikovanje zvoka so nam prikazali (ali bolje: predvajali) v prototipnem miniju, ki je bil opremeljen s posebnim elektronskim akustičnim sistemom, ki lahko spreminja in oblikuje zvok motorja. Tako lahko voznik le s pristiskom na gumb spremeni značilen zvok minijevega motorja v brbotanje prostorninsko velikega osemvaljnika ali v rezek ton dirkalnika. Sprva se je vse skupaj zdelo kot brezplodna zabava, a nekaj kilometrov s tako opremljenim avtom je vsekakor privabilo nasmeh na usta voznikov. Ima takšno oblikovanje zvoka prihodnost? V avtomobilu, kot je mini, vsekakor, saj poudari njegov zabavni značaj. 

 

Zabava, informacije, splet

 

Facebook, twitter, myspace, RSS, bloganje – internetni svet je vse bolj prepleten z resničnim življenjem. Zakaj ne bi bilo tako tudi v avtu? S tem vprašanjem se ukvarjajo razvojniki, ki delajo na področju informacij in zabave (infotainment) v avtomobilu. Z vse bolj zmogljivimi in dostopnimi tehnologijami elektronskega povezovanja s svetom (3G, UMTS, wi-fi ...) ni več velikih ovir, da vse te novodobne in elektronske socialne mreže ne bi bile dostopne tudi v avtomobilu. Minijev projekt Mini Connected Live dokazuje, da se lahko z enim od sodobnih pametnih telefonov (iphone, blackberry ...), integriranim v minijev elektronski sistem, s svetom povežemo tudi med vožnjo. Tako lahko na minijevem zaslonu prebiramo internetne novice, se prostoročno pogovarjamo po telefonu, lahko pa tudi sodelujemo v eni od sovialnih mrež, kot sta facebook ali twitter – seveda brez nevarnosti, da bi s tipkanjem po telefonu odvrnili pozornost od prometa.

 

Projekt Mini Connected Buddy gre še dlje, saj lahko s programom, naloženim na naš pametni telefon, zamenjamo elektronske zvoke v avtomobilu z lastnimi. Tako namesto tik-takanja prižganega smernika ob zavijanju lahko poslušamo tolkala v ritmu glasbe, ki se prav tako predvaja z našega telefona. Našemu vozniškemu stilu se prilagaja tudi glasba, ki se z mobilnika predvaja po hi-fi sistemu avtomobila – pri počasni vožnji je glasba umirjena, pri hitri vožnji hitrejša in bolj divja.

 

Z malce resnejšim predznakom so nam razvojniki prikazali tudi predvajanje video vsebin v avtomobilu. “Personal video” je korak naprej od že doslej znane televizije, kakršno lahko uživajo lastniki velikih (in dragih) limuzin. Razlika je v tem, da video vsebine v avtu prihajajo prek internetne povezave – podobno kot na domačem računalniku, kjer že lahko uporabljate različne storitve ponudnikov “videa na zahtevo” – naj si bodo to filmi, dokumentarne serije ali pa novice. Osnova za ogled takšnih vsebin v avtu je seveda dostop do svetovnega spleta; v tem primeru to pomeni v avto vgrajen vmesnik za UMTS, še več pa bo omogočala prihajajoča tehnologija 4G.

 

Upravljanje s prometom

 

Čeprav velja, da živimo v časih, ki omogočajo neomejeno mobilnost, marsikatero našo pot zmoti ali prekine ovira; še zlasti v bližini urbanih centrov prometna infrastruktura poka po šivih. S pravilnim obveščanjem voznikov bi bila izkoriščenost razpoložljive cestne mreže lahko veliko boljša in manj obremenjujoča za okolje. V ospredju so torej informacije, ki pa jih mora nekdo zbirati in posredovati na pravo mesto – vse skupaj pa mora biti pravočasno.

 

Delno takšen sistem že deluje – gre za sistem obveščanja o prometnih razmerah prek sistema TMC (o čemer smo v Motoreviji že pisali). A omejitve TMC sistema so velike, saj tehnologija omogoča prenos le skromne količine informacij. S prihajajočim novim standardom TPEG (Transportation Protocol Expert Group) bodo prometne informacije veliko obsežnejše – ne bodo obsegale le stanja na cestah, zastojev in nezgod, ampak tudi informacije o prometnem toku v realnem času, o vremenu, zasedenosti parkirišč v mestih, bencinskih servisih (s cenami goriva vred) in še veliko več. Protokol TPEG bo omogočal, da bodo do avtomobilov prišle natančne in obsežne prometne informacije, ki jih bo voznik lahko razbral v realnem času. Če bomo na primer vozili po avtocesti proti bližnjemu mestu, bomo lahko na zaslonu navigacijske naprave videli, na katerih vpadnih cestah se nabira gneča, kje se splača zaviti z glavne ceste in katere obvozne ceste so še proste, pa tudi koliko parkirnih mest je še prostih v parkirni hiši v centru mesta in podobno. Z dovolj obsežnimi in natančnimi prometnimi informacijami bomo lahko veliko bolje načrtovali svojo pot – ali pa vse skupaj prepustili “pametnim” navigacijskim napravam, ki nas bodo sproti vodile po najustreznejši poti. Seveda bo za delovanje takšnega sistema veliko treba storiti tudi na področju infrastrukture in spremljanja prometa, pri čemer smo v Sloveniji z razliko od Nemčije še v prometni kameni dobi ...

 

Varni, udobni, prilagodljivi sedeži

 

Sedeži so nedvomno med najpomembnejšimi deli avtomobilske notranjosti – z njimi ima v vožnji naše telo najtesnejši (in najdlje trajajoči) stik. Dober voznikov avtomobilski sedež mora izpolnjevati veliko pogojev – varnostne zahteve so vse strožje, pričakovanja voznikov v avtomobilu pa vse večja. Ob tem mora sedež – ne glede na fizionomijo telesa – vsakemu vozniku ponuditi udobje, ergonomijo in varnost.

 

Pri BMW že dlje časa razvijajo sedež prihodnosti, ki ne bo le udoben in varen, ampak bo tudi lažji in manjši. Pri BMW je šel razvoj v tri smeri – bionični sedež, zračni školjkasti sedež in ergonomični sedež. Vsi trije sedeži se veliko bolje prilagajajo voznikovemu telesu. Pri bioničnemu sedežu so vzor našli v naravi, saj ima vretenčast osrednji del, ki je hkrati trden in lahek. Pri zračnem školjkastem sedežu je poudarek na prilagajanju voznikovemu telesu, kar so dosegli s številnimi napihljivimi zračnimi komorami, ki se odlično prilegajo voznikovemu telesu, ga držijo pri miru in ponujajo večje udobje. Tretji, ergonomični sedež, združuje lastnosti obeh prejšnjih sedežev in je tudi najbližje serijski izdelavi. Je zelo udoben, oblika in zasnova osrednjega dela ponuja dobro podporo telesu tudi v primeru trka, vse skupaj pa je do dva kilograma lažje od sedanjih športnih sedežev.

 

Omejevanje toplotnih izgub: motor v zimskem plašču

 

Fizika nas uči, da iz kemične energije v gorivu v avtomobilu nastane kinetična energija, ki skrbi za gibanje avtomobila. A tudi najsodobnejši motorji na notranje zgorevanje lahko pretvorijo le tretjino kemične energije goriva v gibanje – dve tretjini energije se spremita v toplotno energijo. In ker v motornem prostoru ali ob razbeljeni izpušni cevi ne moremo kuhati, si sušiti las ali kako drugače porabiti nastale toplotne energije, lahko rečemo, da gresta dve tretjini energije iz goriva enostavno v zrak. Izziv za raziskovalce je torej jasen: kako koristno uporabiti toplotno energijo, ki jo oddaja avto?

 

Ena od rešitev je uporaba odvečne toplote za ogrevanje motorja, ko ta ne deluje. Ob hladnem zagonu motor namreč zaradi izgub pri trenju in pregostega motornega olja porabi najmanj 10 odstotkov več goriva kot v ogretem stanju. Rešitev: motor, obdan v izolacijski “plašč”. Tako oblečen motor, ki ima po zaustavitvi temperaturo 80 stopinj, se ohladi precej počasneje – po 12 urah mirovanja je v motorju še vedno temperatura 40 stopinj, kar omogoča bolj tekoč zagon in s tem manjšo porabo goriva.

 

Druga rešitev je izmenjevalnik toplote, nameščen v neposredno bližino izpušnega sistema. Izpušni sistem bencinskega motorja se po zagonu motorja ogreje zelo hitro, ostali mehanski deli pa precej počasneje – takoj po zagonu tako izmenjevalnik toplote omogoči ogrevanje drugih mehanskih delov, na primer menjalnika oziroma olja v menjalniku. Pri dizelskem motorju lahko izmenjevalnik toplote uporabimo za ogrevanje potniške kabine. Sodobni dizelski motorji so namreč že tako učinkoviti, da toplota do potniške kabine pride šele po določenem času. Ker smo vozniki razvajeni in hočemo ogreto potniško kabino čimprej, pri BMW že nekaj časa za svoje avtomobile uporabljajo dodaten 1000-watni električni grelnik – ta v zimskem času, ko so temperature najnižje, poveča porabo goriva za  liter na 100 km.

 

Tretji način uporabe odvečne motorne toplote predstavlja termoelektrični generator, ki toploto spreminja v električno energijo. Takšen termoelektrični generator bi v avto lahko namestili ob katalizator ali hladilnik povratne zanke izpušnih plinov. V BMW seriji 5 bi takšen elektrotermični generator ob pomoči odvečne toplote lahko proizvajal 250 watov dodatne električne energije, ki bi jo dodajal električnemu omrežju v avtomobilu. Prihranek pri gorivu: do 2 odstotka.

 Na vrh strani



Komentarji

Dodaj komentar:
Dodaj